خانه خبر تولید فیلم‌های انعطاف پذیر از سلولز

تولید فیلم‌های انعطاف پذیر از سلولز

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران دانشگاه Purdue موفق به توسعه فیلم‌های انعطاف پذیر و سخت از سلولز که جزء اصلی دیواره سلول‌های گیاهی می‌باشد شده‌اند. این فیلم‌های انعطاف پذیر می‌تواند در محصولاتی نظیر بسته‌بندی مواد غذایی، پوشش‌های زمینی در کشاورزی، باندها و کپسول‌ها برای پزشکی یا ترکیبات زیست فعال مورد استفاده قرار بگیرد.

فیلم‌های انعطاف پذیر

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) دانشمندان با حل کردن سلولز در کلرید روی (نمک معدنی رایج) و اضافه کردن یون‌های کلسیم باعث تبدیل زنجیرهای سلولز به الیاف کوچک که تحت عنوان نانوفیبرها شناخته می‌شوند شده‌اند که نتیجه آن افزایش استحکام کششی مواد می‌باشد. ترکیب کلرید روی و یون‌های کلسیم باعث تشکیل شبکه‌های ژل مانند می‌شود که به محققان این اجازه را می‌دهد تا این مواد را به شکل فیلم‌های شفاف و در گرید مواد غذایی در آورند.

اگرچه پلاستیک‌ها دارای کاربردهای متنوعی می‌باشند اما اثرات زیان آوری که بر روی محیط زیست دارند محققان را بر آن داشته که به دنبال جایگزینی مناسب برای این مواد باشند. سلولز به عنوان یک جایگزین با دوام، ارزان و به طور گسترده در دسترس باعث توسعه پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر خواهد شد.

همچنین به دلیل فراوانی، تجدید پذیری و زیست تخریب‌پذیری سلولز، آن را به یک جایگزین مناسب برای محصولاتی مبتنی بر نفت تبدیل خواهد کرد. در حالی که انواع محصولاتی نظیر کاغذ، سلفون و ریون ساخته شده از سلولز دارای ساختارهای بهم پیوسته محکم و نامحلول هستند که در نتیجه کار کردن با آن‌ها را دشوار می‌سازد.

محققان با اضافه کردن کلرید روی به سلولز باعث از هم جدا شدن ور‌قه‌های فشرده آن شدند و در نتیجه نفوذ آب و حل شدن آن، شبکه‌های سلولزی نرم خواهد شد. همچنین اضافه کردن یون‌های کلسیم باعث تشکیل نانوفیبرها از طریق تشکیل پیوند‌های قوی بین ورقه‌های سلولزی حل شده می‌شود. یون‌های کلسیم باعث افزایش استحکام کششی فیلم‌ها تا حدود 250% می‌شود.

دانلود کامل مقاله: A facile route to prepare cellulose-based films

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است