خانه خبراخبار اقتصادی توقف کاهش قیمت پلیمرها در بازارهای جنوب آسیا با نزديکي ايام کریسمس

توقف کاهش قیمت پلیمرها در بازارهای جنوب آسیا با نزديکي ايام کریسمس

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پليمر در بازار ايران در هفته ای که گذشت بازارهای آسیایی تحت تاثیر فرا رسیدن تعطیلات کریسمس شرایط با ثباتی را تجربه کردند و تنها در چند گرید افت نرخ اتفاق افتاد. قیمت اتیلن در چند روز اخیر شرایط با ثباتی را سپری کرده و با قیمت 1085 دلار معامله شدکه نسبت به یک ماه قبل در حدود 125 دلار افزایش نرخ را تجربه کرده است.

پروپیلن نیز در هفته جاری روند با ثباتی داشته و با قیمت 650 دلار معامله شد،  این در حالی است که قیمت پروپیلن در ماه گذشته با افتی بی سابقه مواجه شده بود.

بیشتر فعالان بازارهای جهانی در روزهای قبل از تعطیلات، محصولات مورد نیاز برای شروع تولید بعد از پایان یافتن تعطیلات پایان سال میلادی را خریداری کرده اند به این صورت که قراردادهای خود را با سررسید تحویل بعد از تعطیلات با عرضه کنندگان در نقاط مختلف دنیا منعقد کرده اند. بنابراین به نظر می رسد تا پایان یافتن تعطیلات سال میلادی انتظار تغییرات با اهمیتی در نرخ های جهانی وجود نداشته باشد.

ولی احتمالا با توجه به قیمت بالای اتیلن و نزدیکی قیمت کالاهای ساخته شده از آن به قیمت اتیلن، تولید با قیمت های فعلی بعد از تعطیلات اصلا به صرفه نباشد بنابراین ممکن است دو اتفاق در بازارهای جهانی رخ دهد اول اینکه قیمت اتیلن کاهش یابد و یا مورد دوم اینکه قیمت محصولات ساخته شده از آن با افزایش نرخ مواجه شوند تا تولید و فروش آن ها به صرفه باشد. در این بین احتمال رخ دادن مورد دوم محتمل تر است.

قيمت انواع پلیمر ها در هفته آخر دسامبر 2015

پتانسیل افزایش نرخ محصولات پلیمری

بررسی ها نشان می دهد اندکی بعد از تعطیلات به شرط ثبات سایر شرایط، پتانسیل افزایش نرخ محصولات پلیمری در بازارهای جهانی وجود دارد و باید دید چند وقت بعد از شروع سال جدید میلادی روند صعودی قیمت ها شروع خواهد شد،

البته نباید بی ثباتی قیمت نفت و بی اعتمادی به روند آتی آن  را در این میان نادیده گرفت.   نرخ دلار در بازار داخلی ایران همچنان در سطح بالا حفظ شده و همین عامل خود در هفته های پیشین نه تنها بخشی از افت های جهانی را خنثی کرده در بعضی دیگر باعث افزایش نرخ مربوطه شد.

در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای برابر با 30120 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 130 ریال افزایش  36800 ریال است که نسبت به مبنای محاسبه نرخ های قبلی 570 ریال افزایش را نشان می دهد.   البته نرخ میانگین در دو هفته اخیر مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت که به نظر می رسد چیزی در حدود 36400 ریال باشد که باز هم نیبت به مبنای قبلی 170 ریال (حدود نیم درصد) افزایش را نشان می دهد.

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا نکته: قیمت کالا ها به صورت CFR (تحویل در بندر مقصد) است.

پیش بینی: به نظر می رسد با وجود رشد اندک قیمت دلار باز هم در اکثریت کالاها کاهش نرخ تجربه شود، از طرفی دیگر چونکه مبنای نرخ گذاری در شرکت ملی پتروشیمی در اکثریت کالاها منطقه GCC می باشد و قیمت این منطقه معمولا دیر تر از منطقه جنوب آسیا کاهش نرخ را تجربه می کند، پیش بینی می شود قیمت های مواد اولیه پلیمری در منطقه GCC کاهشی به مراتب بیشتر از مناطق دیگر را تجربه کند و سبب افت مناسب نرخ ها در بازار داخلی ایران نیز شود.
سید جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است