Sorting by

×
خانه علمی پژوهشی پیشرفت های اخیر در بهبود پایداری ساخت غشا

پیشرفت های اخیر در بهبود پایداری ساخت غشا

توسط یاسمن باغبان
0 نظرات
پلیم پارت، غشا ، سبز ، پایداری ، وارونگی فاز ، فاضلاب غشایی، فناوری

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت):

چکیده

اگرچه فرآیند غشایی به عنوان یک فناوری سبز شناخته می­‌شود و به عنوان یک بازیگر کلیدی در این میدان در نظر گرفته می­‌شود اما به طور گسترده شناخته ­شده نیست؛ به این دلیل که ساخت غشا خود مقدار قابل توجهی زباله تولید می­کند. با بازار رو به رشد غشاها، تلاش‌های بیشتری باید برای بهبود پایداری ساخت غشا مانند جایگزینی حلال‌های آلی سمی، به حداقل رساندن شدت توده فرآیند ساخت و تصفیه فاضلاب غشایی آلوده به حلال انجام شود. در این بررسی، پیشرفت­های اخیر در بهبود پایداری ساخت غشا مورد بحث قرار گرفته است. به طور خاص، حلال‌های سبز اخیراً شناسایی­ شده و همچنین روش‌های جدیدی برای استفاده از حلال‌های سبز برای ساخت غشاهای با کارایی بالا گردآوری شده‌اند. علاوه بر این، تشدید فرآیند برای به حداقل رساندن ضایعات حلال و برای تصفیه فاضلاب آلوده به حلال از فرآیند ساخت غشا، مورد بحث قرار گرفته است.

نتیجه­ گیری

در این بررسی کوتاه، پیشرفت­های اخیر برای بهبود فرآیند ساخت غشا مورد ارزیابی قرار گرفت. اگرچه آن­طور که باید گسترده نیست، مفهوم شدت توده ساخت غشا ناپایدار در حال گسترش است و تعداد مقالات تحقیقاتی در زمینه این موضوع به طور پیوسته در حال افزایش است. بیشتر کارها به جایگزینی حلال سمی برای تهیه محلول تهیه غشا اختصاص یافته است و دلیل اینکه فرایند جداسازی فاز ناشی از حرارت TIPS توجه زیادی را به خود جلب کرده است، این فرایند مورد بررسی قرار می­گیرد. مفهوم جداسازی فاز ناشی از حرارت غیر حلال N-TIPS برای ساخت غشاهای UF و NF با استفاده از یک حلال سبز مورد بحث قرار گرفته است و یک ابزار جالب برای کنترل پدیده جداسازی فاز با استفاده از یک اسپینر سه گانه بررسی شده است. با داده­ های بیشتر در مورد حلال­های سبز، به زودی می­ توان از روش پارامتر حلالیت برای مهندسی معکوس یک حلال سبز ایده‌آل استفاده نمود. جدای از یافتن جایگزین­‌های حلال، کارهای اخیر برای کاهش شدت جرم روش وارونگی فاز فعلی مورد ارزیابی قرار گرفت. به ویژه، روش‌های جداسازی فاز ناشی از بخار/ جداسازی فاز ناشی از تبخیر VIPS/EIPS و الکتروریسی مزایای قابل‌توجهی برای تهیه غشاهای با عملکرد بالا با شدت جرم بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهند. در نهایت، به نظر می­‌رسد استفاده از فناوری­‌های جذب برای تصفیه فاضلاب آلوده به حلال، راه­‌حل مناسبی برای کاهش شدید شدت جرم فرآیندهای NIPS&TIPS فعلی باشد.

دانلود فایل: پیشرفت های اخیر در بهبود پایداری ساخت غشا
Reference

Kim J. Recent progress on improving the sustainability of membrane fabrication. Journal of Membrane Science and Research. 2020 Jul 1;6(3):241-50.

DOI: 10.22079/JMSR.2019.106501.1260

مترجم: علیرضا کرفی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است