Sorting by

×
خانه علمی پژوهشی سطوح آنتی‌باکتریال پایدار PDMS ساخته شده از فتوکیورینگ پلیمرهای انتهایی عاملدار شده

سطوح آنتی‌باکتریال پایدار PDMS ساخته شده از فتوکیورینگ پلیمرهای انتهایی عاملدار شده

توسط یاسمن باغبان
0 نظرات
پلیم پارت پلی‌ دی‌ متیل‌ سیلوکسان آنتی باکتریال

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت):

چکیده

چالش مهم در توسعه پوشش‌های ضد عفونی برای سطوح بی‌اثر دستگاه‌های زیست پزشکی که مستعد استعمار باکتری‌ها و تشکیل بیوفیلم هستند، باقی‌ می‌ماند. در این پژوهش، روش فتوکیورینگ آسان برای ساخت پوشش‌های پلیمری عاملدار بر روی سطوح پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بی‌اثر(PDMS) توسعه داده شد. با استفاده از آغازگر پلیمریزاسیون رادیکال انتقال اتم (ATRP) حاوی گروه تیمول، مونومرهای حاوی DMAEMA آبدوست و بنزوفنون (BP) برای تشکیل پلیمرهایی با گروه‌های عاملی انتهایی کوپلیمریزه ‌شدند. سپس در یک مرحله با استفاده از واکنش فتوکیورینگ، پوشش زیست‌کُش با عملکرد انتهایی بر روی سطح بی‌اثر PDMS ساخته شد. سطوح عملکردی PDMS خواص ضد باکتریایی و ضد رسوبی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، که می‌توانند MRSA را در مدت  ساعت کاملاً از بین ببرند و به طور موثر رشد بیوفیلم‌ها را مهار نمایند. علاوه‌بر این، دارای پایداری خوب و فعالیت ضد باکتریایی طولانی مدت در محیط‌های مایع بدن مانند %0.9 نمک و ادرار هستند. با توجه به آزمایش‌های مدل مثانه، با مهار رشد و مهاجرت باکتری‌ها در امتداد سطح داخلی، طول عمر کاتتر را می‌توان از 7 تا 35 روز افزایش داد. بنابراین، روش فتوکیورینگ از نظر عملکرد سطحی دستگاه‌های زیست پزشکی خنثی به منظور به حداقل رساندن گسترش عفونت بسیار امیدوارکننده است.

نتیجه‌گیری

در نتیجه، روش فتوکیورینگ آسان برای ایجاد پوشش‌های ضد میکروبی روی سطوح بی‌اثر توسعه داده شد. با آغازگر ATRP تیمول، مونومرهای DMAEMA آبدوست و حاوی BP برای تولید پلیمرهای با عاملیت انتهایی کوپلیمر شدند. در واکنش اتصال عرضی یک مرحله‌ای زیر با ورود نور C، H، سطح بی‌اثر با یک پوشش TDB باکتری‌کُش با عاملیت انتهایی پوشانده ‌شد. به نظر می‌رسد که TDB@PDMS دارای خواص ضد باکتریایی عالی است، با نرخ باکتری‌کُش نزدیک به %100 در برابر E. coli، S. aureus وMRSA   همچنین می‌تواند به طور موثر رشد بیوفیلم را مهار نماید. علاوه‌بر این، پایداری خوب و همچنین فعالیت ضد باکتریایی طولانی مدت را ارائه می‌دهد. آزمایش‌ها بر روی مدل‌های مثانه نشان داد که به طور موثری از رشد و مهاجرت باکتری‌ها در امتداد سطح داخلی کاتتر جلوگیری می‌نماید و طول عمر آن را از تقریبا 7 به 35 روز افزایش می‌دهد. بنابراین، این فناوری فتوکیورینگ پتانسیل قابل توجهی برای عملکرددهی سطحی دستگاه‌های زیست پزشکی بی‌اثر دارد تا عفونت‌های مرتبط را کاهش دهد.

دانلود فایل: سطوح آنتی‌باکتریال پایدار PDMS ساخته شده از فتوکیورینگ پلیمرهای انتهایی عاملدار شده
Reference

Li, B., Pang, C., Chen, S., & Hong, L. (2024). Long‐Lasting Antibacterial PDMS Surfaces Constructed from Photocuring of End‐Functionalized Polymers. Macromolecular Rapid Communications, 45(16), 2400170.

DOI: https://doi.org/10.1002/marc.202400170

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است