Sorting by

×
خانه علمی پژوهشی مطالعه کامپوزیت پارافین-سرامسیتی شکل به عنوان ماده تغییر فاز دهنده در ذخیره انرژی

مطالعه کامپوزیت پارافین-سرامسیتی شکل به عنوان ماده تغییر فاز دهنده در ذخیره انرژی

توسط یاسمن باغبان
0 نظرات
Phase change material، پلیم پارت

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت):

چکیده

مصرف زیاد انرژی در ساختمان‌­ها چالشی حیاتی برای توسعه پایدار بوده است. ترکیب مواد تغییر فاز دهنده (PCM) در مصالح ساختمانی راهی موثر برای بهبود مدیریت انرژی است. در این پژوهش پارافین با نقطه ذوب 28 ℃ و گرمای نهان 193J/g به سرامسیت‌های خاکستر بادی (دانه­‌های متخلخل مصنوعی) تحت فشار خلاء جذب شد. سایز سرامسیت از 7 تا 13 میلی­‌متر در محدوده اندازه سنگدانه‌­های درشت در بتن بود. خواص اصلی سرامسیت خام، پارافین و کامپوزیت پارافین/سرامسیت با استفاده از کالریمتری اسکن تفاضلی (DSC)، پراش اشعه ایکس (XRD)، میکروسکوپ، تست نشت، آزمایش مکانیکی و غیره آزمایش شد. نسبت ترکیبPCM 45.33 درصد وزنی بود. این مقدار ادغام برای کامپوزیت PCM در بتن برای نشان دادن عملکرد قابل توجه تنظیم حرارتی کافی است. نتیجه آزمایش نشتی پایداری عالی PCM حمل شده در سرامسیت‌ها را نشان می­دهد. کامپوزیت‌های PCM/سرامسیت ساختارهای دست نخورده‌­ای را تحت سیکل‌­های گرمایش و سرمایش به دلیل انبساط حجم پایین پارافین نشان می‌­دهند. PCM جامد شده در داخل ذرات سرامسیت استحکام کامپوزیت‌­ها را بهبود می­‌بخشد. میکروشناسایی نشان می‌‌دهد که منافذ/شکاف‌‌های متصل در داخل ذرات سرامسیت مسیر اصلی هستند، در حالی که منافذ غیر متصل مزیت کمی برای ادغام PCM دارند. منافذ کوچک کارایی بهتری در حفظ PCM دارند، به خصوص اگر در لایه زیرین عمیق قرار داشته باشند. منافذ بزرگ فضای کافی را برای PCM فراهم نموده اما تأثیرات نامطلوبی بر استحکام کامپوزیت‌‌های PCM/سرامسیت دارند. در نهایت، ساختار بهینه‌­ای از سرامسیت‌‌ها برای PCM پیشنهاد شد.

نتیجه‌­گیری

سرامسیت ترکیب شده با پارافین که با ادغام خلاء ساخته شده است، نرخ حمل PCM عالی را نشان می‌‌دهد که اعتقاد بر این بود که برای تنظیم حرارتی ساختمان‌‌ها مفید است. فرآیند ادغام ساده استحکام قوی را با نشت قابل قبول حفظ نمود. ساختار داخلی سرامسیت از نظر ادغام، نشت و استحکام مهم بود. یافته­‌های اصلی این مطالعه به شرح زیر خلاصه می‌­شود:

(1) پارافین به عنوان ماده‌ای PCM اقتصادی و قابل اعتماد با سرامسیت سازگار است. ساختار متخلخل به نسبت 45% ادغام سرامسیت ترکیب شده با پارافین کمک می­‌نماید. بر اساس ادبیات حاضر، این نسبت ادغام و توانایی حرارتی پارافین برای تأمین ذخیره انرژی و توانایی تنظیم حرارتی سرامسیت ترکیب شده با پارافین کافی است.

(2) سرامسیت ترکیب شده با پارافین مشکل نشتی اندکی دارد اما مقدار هدر رفت پارافین کمتر از 3 درصد است که قابل قبول است. استحکام فشاری سیلندر سرامسیت ترکیب شده با پارافین پس از چرخه گرمایش و سرمایش 9 درصد بیشتر از سرامسیت خام در دمای اتاق است. این­ موارد می‌­توانند به مقاومت بتن کمک نمایند. PCM نشت‌شده ممکن است پیوند بین سرامسیت و خمیر سیمان را کاهش دهد، اما می‌‌توان آن را قبل از ریخته‌‌گری بتن تمیز نمود زیرا نشتی عمده پس از یک بار چرخه گرمایش و خنک‌‌سازی اتفاق می‌‌افتد. در صورتی که سرامسیت ساختارهای ایده‌آلی داشته باشد، نشتی ضعیف‌­تر خواهد بود­.

(3) ساختار داخلی سرامسیت تعیین کننده ظرفیت اشباع PCM و حفظ آن است. ساختار متصل و متخلخل از ترکیب PCM سود می‌‌برد و منافذ کوچک (< 0.3 mm) به دلیل ذخیره‌‌سازی خوب PCM و تأثیر اندکی بر استحکام ترجیح داده می‌‌شوند، اگرچه تأثیر آشکاری بر نسبت ادغام نشان نمی‌‌دهد. شکاف‌­­ها به عنوان مسیرهای ادغام حیاتی هستند، اما در توانایی حفظ PCM به ویژه پس از چرخه‌­های گرمایش و سرمایش ضعیف هستند­.

(4) منافذ نزدیک به سطح ذرات سرامسیت ترکیب شده با پارافین (در فاصله کمتر از 1.5 میلی‌­متر) به نگهداری PCM کمک نموده که دلیل اصلی نشت است. توزیع منافذ و مورفولوژی سرامسیت دلایل نوسان تست نشتی در بین نمونه‌‌های مختلف است، اگرچه ترکیب و استحکام PCM مشابهی را نشان می‌‌دهند.

(5) تخلخل بالا سرامسیت قابل توجه است اما توزیع باز بودن نیز برای ادغام PCM بسیار مهم است. ترجیح داده می‌­شود که منافذ/عیوب به هم پیوسته و کوچک به طور یکنواخت در داخل ذرات سرامسیت توزیع شده باشند. این ساختار به عنوان مواد پشتیبان PCM بهتر است اما برای تولید سرامسیت چالش­‌هایی ایجاد می‌­نماید.

کامپوزیت پارافین/سرامسیت تهیه شده دارای نسبت بارگذاری PCM خوب با روش ساخت نسبتاً ساده است که می‌­تواند برای بتن استفاده شود. دو مشکل رایج با کامپوزیت PCM در بتن که منجر به مقاومت کمتر بتن می‌­شود عبارتند از: تماس ضعیف با سطح و مقاومت پایین. روش ساخت ساده همچنین مصرف مواد شیمیایی را کاهش می‌­دهد که منجر به کاهش خطرات محیط زیست می­‌شود. کامپوزیت پارافین/سرامسیت تهیه شده را می‌­توان در بتن سبک وزن برای بهبود ذخیره انرژی حرارتی استفاده نمود، اگرچه تحقیقات بیشتر (شامل سنگدانه‌های ریز، خواص سیمان، انتخاب مواد افزودنی و غیره) برای ارتقای عملکرد جامع بتن PCM سبک وزن در صرفه­‌جویی انرژی مورد نیاز است.

 دانلود فایل: مطالعه بر روی کامپوزیت‌های پارافین-سرامسیتی شکل تثبیت شده با استحکام پایدار به عنوان ماده تغییر فاز دهنده برای ذخیره انرژی
Reference

Wang, Xiaonan, et al. "Study on shape-stabilised paraffin-ceramsite composites with stable strength as phase change material (PCM) for energy storage." Construction and Building Materials 388 (2023): 131678.‏‏

DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2023.131678

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم­‌زاده

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است