خانه علمی پژوهشیمقالات نانوکامپوزیت هیبریدی کیتوزان–TiO2 آغشته به سیلیکون فک و صورت نوع A-2186 تحت شرایط مختلف پیری تسریع شده: ارزیابی ثبات رنگ

نانوکامپوزیت هیبریدی کیتوزان–TiO2 آغشته به سیلیکون فک و صورت نوع A-2186 تحت شرایط مختلف پیری تسریع شده: ارزیابی ثبات رنگ

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

این مطالعه تاثیر اختلاط نانوکامپوزیت کیتوزان-TiO2 را بر ثبات رنگ سیلیکون فک و صورت رنگدانه‌دار ولکانیزه در دمای اتاق تحت شرایط مختلف پیری تسریع شده بررسی می‌نماید. پانصد نمونه دیسکی شکل با الاستومر سیلیکونی نوع A-2186 تشکیل شد و بر اساس انواع رنگدانه و عمل‌آوری‌های نانوذرات به گروه‌هایی تقسیم شدند. تفاوت رنگ با استفاده از یک رنگ‌سنج در سیستم رنگ CIELAB قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض شرایط پیری، از جمله پیری تسریع شده با UV و هوازدگی در فضای باز ارزیابی شد. آزمایش‌های ANOVA، Dennett’s T3 و Tukey HSD تغییرات رنگ قابل ‌توجهی را در تمام انواع سیلیکون نشان دادند، که بارزترین آن‌ها در نمونه‌های حاوی کیتوزان 3 درصد قرمز رنگ و کمترین در نمونه‌های حاوی2TiO2 درصد بود که تحت پیری با اشعه UV تسریع شده بودند. هوازدگی در فضای باز به طور مداوم مقادیر  را در همه دسته‌ها افزایش می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد؛ در حالی که نانوذرات ممکن است در برابر پیری تسریع شده مقاومت نشان دهند، اما در محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش در هنگام هوازدگی در فضای باز کوتاهی می‌کنند.

نتیجه‌گیری
  • روش اختلاط هسته-پوسته به عنوان یک روش مناسب برای سنتز نانوکامپوزیت‌های کیتوزان-TiO2 ثابت شده است که منجر به یک ماده جدید با ویژگی‌های پیشرفته و منحصر به فرد می‌شود.
  • افزودن ذرات با اندازه نانو، چه به تنهایی و چه به عنوان کامپوزیت، به طور موثری از الاستومر سیلیکون در برابر شرایط پیری تسریع شده، به استثنای هوازدگی در فضای باز محافظت می‌کند. تغییرات رنگ قابل توجه مشاهده شده در درجه اول توسط اشعه ماوراء بنفش در هنگام قرار گرفتن در معرض فضای باز ایجاد شد.
  •  تغییر قابل توجی در رنگ عمدتا در رنگدانه‌های خشک قرمز درخشان مشاهده شد. این تغییر رنگ قابل توجه را می‌توان در درجه اول به اتصال عرضی پس از پلیمریزاسیون ناشی از اثرات تابش UV از نور تابش دهنده نسبت داد. برعکس، رنگدانه‌های زرد و آبی در شرایط مختلف ثبات رنگی را از خود نشان دادند. با این وجود، درجه تخریب رنگ می‌تواند بر اساس عوامل متعددی از جمله الاستومر سیلیکون خاص، نوع رنگدانه، غلظت مات‌کننده و روش خاص پیری استفاده شده متفاوت باشد.
  • در مقایسه با هوازدگی مصنوعی، هوازدگی در فضای باز تغییرات قابل توجهی را در مقادیر در تمام دسته‌های سیلیکون، صرف نظر از رنگدانه یا غیر رنگدانه بودن آن‌ها، ایجاد نمود.
  • یافته‌های این تحقیق پتانسیل قابل توجهی را به عنوان یک راهنمای مفید برای استفاده‌های مختلف در بخش‌های پروتز فک و تجهیزات پزشکی مبتنی‌بر سیلیکون دارد. توسعه‌دهندگان و محققان بر روی ایجاد محصولات سیلیکونی RTV تمرکز کردند که ممکن است از ادغام نانوکامپوزیت‌های کیتوزان-TiO2 برای بهبود ثبات رنگ تحت شرایط خاص پیری بهره‌مند شوند و نتایج زیبایی شناختی بهتری را برای بیماران در طول زمان تضمین کنند. با این حال، هوازدگی در فضای باز یک چالش برای همه دسته‌های سیلیکونی باقی می‌ماند که نیاز به تحقیقات بیشتر برای افزایش انعطاف‌پذیری دارد.

 

دانلود فایل : نانوکامپوزیت هیبریدی کیتوزان–TiO2 آغشته به سیلیکون فک و صورت نوع A-2186 تحت شرایط مختلف پیری تسریع شده: ارزیابی ثبات رنگ

 

  1. Al-Kadi, F. K., Abdulkareem, J. F., & Azhdar, B. A. (2023). Hybrid Chitosan–TiO2 Nanocomposite Impregnated in Type A-2186 Maxillofacial Silicone Subjected to Different Accelerated Aging Conditions: An Evaluation of Color Stability. Nanomaterials, 13(16), 2379.

https://doi.org/10.3390/nano13162379

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است