خانه علمی پژوهشیمقالات تهیه کامپوزیت‌هایی برپایه PVA با نانوذرات نقره،مس و اکسید روی و ارزیابی خواص ضد باکتریایی آن

تهیه کامپوزیت‌هایی برپایه PVA با نانوذرات نقره،مس و اکسید روی و ارزیابی خواص ضد باکتریایی آن

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

مجموعه ای از ترکیبات مایع برپایه پلی(وینیل الکل) (PVA) با افزودن اکسید روی، نانوذرات نقره و مس تهیه شده است. این کامپوزیت­‌ها همچنین حاوی سایر اجزای آلی تشکیل دهنده قوام بودند. خواص فیزیکی و شیمیایی محصولات مشخص شده­ است. pH  و چگالی آنها ارزیابی شده است. همچنین اندازه نانوذرات با استفاده از روش پراکندگی نور دینامیکی تعریف شده است. این کامپوزیت­‌ها تحت آنالیز XRD، FTIR و آنالیز میکروسکوپی نیز قرار گرفتند. به لطف هم ترکیب اکسید فلزی و هم نانوذرات فلزی، امکان غنی سازی محصولات با خواص ضد باکتریایی وجود داشت. خواص بازدارندگی آنها در رشد میکروارگانیسم ها در برابر هر دو سویه گرم منفی و گرم مثبت مانند E. coli، S. aureus و P. aeruginosa تایید شده است. به لطف قابلیت انجماد، کامپوزیت­‌ها ممکن است روی سطح آلوده به باکتری اعمال شود و پس از از بین بردن میکروارگانیسم­‌ها و انجماد آن، ممکن است همراه با لایه باکتری مرده پوست کنده شود.

نتیجه گیری

مجموعه­‌ای از کامپوزیت­‌های مبتنی‌­بر PVA با نانوذرات ضد باکتری تهیه شده است. خواص بازدارندگی این کامپوزیت­‌ها با نانو اکسید روی، نانو نقره و نانو مس در ایجاد باکتری­‌های گرم مثبت و گرم منفی تایید شده است. فعالیت ضد میکروبی بر روی سویه های E. coli، P. aeruginosa و S. aureus مورد آزمایش قرار گرفت. کامپوزیت‌ها با نانوذرات نقره بهترین اثر ضد باکتریایی را در برابر سویه E. coli نشان دادند. نانوذرات اکسید روی به عنوان بدترین عامل ضد باکتری در مورد باکتری های گرم منفی عمل می­‌نماید. نانوذرات مس قوی‌ترین خاصیت بازدارندگی را در برابر سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس و P. aeruginosa دادند. ساختار دیواره سلولی عامل بسیار مهمی در ارزیابی خواص ضد میکروبی است و بر مهاجرت عوامل استفاده شده تأثیر می­‌گذارد. اندازه نانوذرات کاربردی یکی دیگر از عوامل مهم است. به طور کلی، نانوذرات کوچک‌تر اثر ضد میکروبی بهتری می‌دهند. به لطف این واقعیت که امکان جامد نمودن محصولات وجود دارد، ممکن است در مکان‌هایی که اثر زیست‌کشی مورد نظر است، کاربرد پیدا نمایند. این کامپوزیت ممکن است روی سطح آلوده میکروبیولوژیکی اعمال شود و پس از انجماد آن، ممکن است همراه با فیلم بیوسیدال مرده جدا شود. محتوای برخی از ترکیبات آلی، مانند کیتوزان یا کازئین، ممکن است در جذب فیلم میکروبی با ایجاد پیوند بین این مولکول‌­ها و پلیمرهایی که توسط سلول­‌ها دفع می­‌شوند، مفید باشد.

 

دانلود فایل : تهیه کامپوزیت­هایی برپایه PVA با نانوذرات نقره، مس و اکسید روی و ارزیابی خواص ضد باکتریایی آن

Reference

Pulit-Prociak J, Staroń A, Staroń P, Chmielowiec-Korzeniowska A, Drabik A, Tymczyna L, Banach M. Preparation and of PVA-based compositions with embedded silver, copper and zinc oxide nanoparticles and assessment of their antibacterial properties. Journal of Nanobiotechnology. 2020 Dec; 18:1-4.

DOI: 10.1186/s12951‑020‑00702‑6

ترجمه و ویرایش: هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است