خانه خبر صادرات ۳.۶ میلیون تن محصولات پلیمری

صادرات ۳.۶ میلیون تن محصولات پلیمری

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : 

یک کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: حجم صادرات محصولات عمده پلیمری ایران در همین سال حدود ۳.۶ میلیون تن بوده که نسبت به جهان و خاورمیانه به‌ترتیب سهمی حدود ۳ و ۱۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

به‌گزارش ایسنا، سعیید اسماعیلی امروز در نشستی خبری، با بیان اینکه پلیمرها یکی از پرمصرف‌ترین محصولات شیمیایی در همه زیربخش‌های پزشکی، فضایی، بسته‌بندی، خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم الکتریکی بوده و به همین دلیل بازار جهانی پلیمر بسیار پر رونق است، اظهار کرد:  درحال حاضر ظرفیت اسمی تولید محصولات پلیمری ایران ۸.۸ میلیون تن در سال است.

وی افزود: ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی تولید محصولات پلیمری در ایران در شرایطی بوده که ظرفیت تولید محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۴۹۰ میلیون تن و ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۴۲ میلیون تن است. درواقع ایران سهمی ۱.۸ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری جهان و سهمی ۲۱ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است، گفت: سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با ۸.۱ میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳ درصد است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) در جهان حدود ۱۱۷ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۲۴ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها در صنعت پتروشیمی ایران است.

به گفته وی درحال حاضر ۳۰ مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و ۳۱ طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد. در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران به‌گونه‌ای هدفگذاری شده که ظرفیت تولید در پایان دولت (۱۴۰۴) به ۱۱ میلیون تن در سال و در سال ۱۴۰۶، به ۱۹.۸ میلیون تن در سال برسد.

این کارشناس با بیان اینکه ارزش جهانی بازار پلیمرها تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۷۵۰ میلیارد دلار آمریکا برسد، افزود: این بدان معناست که بازار جهانی پلیمرها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط سالانه به اندازه ۱.۵ درصد رشد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ قطعه مورد نیاز را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کرده‌ایم که بسیار بهتر از نمونه جایگزین خارجی در مدار بهره‌برداری هستند، گفت: گرید جدید LEC۱۹۶۹ و گرید باک خودرو را به تولید رسانده‌ایم، گرید باک خودرو برای اولین بار در ایران به تولید رسیده و موفق شدیم این گرید را در یکی از کشورهای خارجی به‌خوبی تست کنیم و پس از تست موفقیت‌آمیز این گرید، گواهی‌نامه‌های مربوطه را دریافت کرده‌ایم، اکنون این گرید در خودروسازی‌های داخلی در حال گذراندن مراحل تست است.

در ادامه این نشست، روح‌الله پورکاویان، کارشناس و فعال در صنعت پتروشیمی با بیان اینکه مهمترین رسالت صنعت پتروشیمی رفع نیازهای داخل است، اظهار کرد: گریدهای متنوع و بسیار پرکابردی در صنعت پتروشیمی ایران به تولید می‌رسد که امروز نیاز به واردات آنها نیست و این توسعه صنعت پتروشیمی منجر کاهش خام‌فروشی شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته به فروش بالاتر نفت افتخار می‌کردیم اما امروز به فروش بیشتر محصولات با ارزش افزوده مفتخریم و در صنعت نفت به سمت کاهش خام فروشی و تولید و صادرات بیشتر محصولات با ارزش افزوده حرکت می‌کنیم و این دستاورد امروز صنعت پتروشیمی در ایران است، اظهار کرد: محصولات پلیمری در کاهش خام‌فروشی و ارزش‌آفرینی برای اقتصاد کشور نقش دارند.

به گفته پورکاویان صنعت پتروشیمی نجات‌بخش نیاز ارزش کشور و تأمین نیازمندی‌های کشور در زمان تشدید تحریم‌ها بود و در واقع توسعه این صنعت به رفع و کم‌اثر کردن تحریم‌ها کمک شایانی کرد. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که علاوه بر رفع نیازهای داخلی، می‌توانیم محصولات باکیفیت تولید ایران را به بازارهای جهانی صادر کنیم و این مهم در تولید و صادرات محصولات پلیمری نمایان شده است.

منبع : ایسنا 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است