خانه خبر ترمیم خطوط لوله‌های نفت و گاز با استفاده از فناوری جدید ایرانی

ترمیم خطوط لوله‌های نفت و گاز با استفاده از فناوری جدید ایرانی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : استادیار مهندسی متالورژی دانشگاه آزاد دزفول از ترمیم خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز با استفاده از فناوری جدید و بومی پوشش کامپوزیتی خبر داد.دکتر علی حیدری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به، به کار بردن یک فناوری جدید و بومی در حفاظت از لوله‌های نفت و گاز در برابر خوردگی، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد این است که بعضا لوله‌ها و خطوطی که برای انتقال انرژی در این صنایع به کار می‌روند، معمولا به واسطه شرایط دچار خوردگی می‌شوند. این خوردگی به معنای کاهش ضخامت جداره لوله است و در صورت افزایش خوردگی باید لوله از دو طرف قطع شود تا بتوان آن را تعویض کرد.

وی افزود: تعویض خطوط انتقال و قطع جریان گاز یا نفت هزینه بسیار زیادی در بر دارد که می‌تواند باعث هدر رفتن منابع نیز شود. در فناوری جدیدی که به کار برده‌ایم، با استفاده از یکسری کامپوزیت‌های زمینه پلیمری، فرآیند ترمیم خطوط لوله‌ها را انجام می‌دهیم.

استادیار مهندسی متالورژی دانشگاه آزاد دزفول با بیان اینکه این فناوری توسط محققان شرکت دانش بنیان منشور کامپوزیت صنعت آسیا مستقر در دزفول طراحی و اجرا شده است، گفت: بر این اساس، در فرآیند ترمیم نیاز به قطع جریان سیال نیست. این کامپوزیت‌ها ویژگی‌های بسیار خوبی دارند و زمانی که اعمال می‌شوند ابتدا جلوی پیشرفت خوردگی را می‌گیرند و از طرفی همزمان، استحکام لوله را افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه این فناوری می‌تواند لوله‌ای که تا ۸۰ درصد کاهش ضخامت داشته را ترمیم کند، ادامه داد: اولین پروژه‌ها را با شرکت ملی گاز و شرکت گاز یکی از استان‌ها انجام دادیم که خوشبختانه تاکنون موفق بوده و تست‌های مربوطه انجام شده است. در آینده نزدیک نیز از این فناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به صورت گسترده‌تر استفاده خواهد شد. به گزارش آرمان اقتصادی، خوردگی یک فرآیند طبیعی است که فلزات خالص شده را به اشکال شیمیایی مانند اکسید، هیدروکسید و یا سولفید تبدیل می‌کند. خوردگی به طور کلی به از بین رفتن مواد به علت واکنش با محیط گفته می‌شود.

 

 

 

منبع : آرمان اقتصادی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است