خانه خبراخبار علمی پژوهشی اختراع ایرانی که جان سربازان را نجات می‌دهد

اختراع ایرانی که جان سربازان را نجات می‌دهد

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : محققان ایرانی نوعی هیدروژل ابداع کرده اند که برای بند آوردن خونریزی در جراحت‌های سربازان در میدان جنگ مناسب است. این هیدروژل شفاف نسب به گرما واکنش می‌دهد و با سرنگ به محل تزریق می‌شود.خونریزی علت اصلی مرگ پس از جراحات افراد در میدان جنگ است.

هرچند هم اکنون چند داروی بند آورنده خونریزی به طور تجاری در بازار وجود دارند، اما آن‌ها الزامات مهم برای توقف خونریزی جراحات در میدان جنگ را ندارند. در همین راستا گروهی از محققان ایرانی از جمله ریحانه حق نیاز، علیرضا حسنی نجف آبادی و علی خادم حسینی هیدروژل‌های نازک برشی (T-STH) ابداع کردند که از یک پلیمر واکنش دهنده به گرما (پلی واکنش دهنده به گرما، پلی (N-ایزوپروپیل آکریل آمید) (p (NIPAM)) و نانودیسک‌های سیلیکات هموستاتیک (LAPONITE) ساخته شده و به عنوان عامل بندآورنده خون (هموستاتیک) تزریقی کم تهاجمی به کار می‌رود. هیدروژل نازک برشی (T-STH) ابداع شده از لحاظ فیزیولوژیکی پایدار است و می‌توان به آسانی و با کمک یک سرنگ سوزن آن را تزریق کرد و شاهد بهبود مکانیکی سریع وضعیت بود.

علاوه بر آن این روند نشان دهنده یک فرایند انعقاد خون وابسته به دما به دلیل انتقال فاز ماده p (NIPAM) است. در تست‌های انجام شده، این هیدروژل زمان لخته شدن خون در شرایط آزمایشگاهی را در دمای فیزیولوژیکی در مقایسه با دمای اتاق بیش از ۵۰ درصد کاهش داد. همچنین با تشکیل یک پلاگ زخم، به طور قابل توجهی میزان از دست رفتن خون در یک مدل خونریزی خارج از بدن با نرخ‌های جریان خون مختلف جلوگیری می‌کند. مهم‌تر از آن، T-STH ابداعی محققان ایرانی از نظر از دست دادن خون و زمان لخته شدن خون در مدل خونریزی کبد موش آزمایشگاهی با یک هموستات تجاری موجود به نام Floseal، قابل مقایسه است. در کنار این موارد باید اشاره کرد هنگامیکه وضعیت خونریزی تثبیت شد، هیدروژل مذکور را می‌توان به راحتی با استفاده از شستشوی سرد سالین بدون خونریزی مجددپاک کرد. بقایای آن نیز روی زخم باقی نمی‌ماند. در کل این هیدروژل می‌تواند به عنوان عامل بندآورنده خون یا همان هموستات کمک‌های اولیه برای درمان خونریزی‌های خارجی در شرایط اضطراری استفاده شود.

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است