خانه علمی پژوهشیمقالات کارایی جاذب‌ دانه‌ای شکل مغناطیسی بر پایه زئولیت طبیعی‌ کیتوسان در حذف آرسنیک از آب‌های آلوده

کارایی جاذب‌ دانه‌ای شکل مغناطیسی بر پایه زئولیت طبیعی‌ کیتوسان در حذف آرسنیک از آب‌های آلوده

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : 

چکیده:

فرضیه: از میان آلاینده‌­های مختلف موجود در آب طبیعی، آرسنیک به دلیل سمیت زیاد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. جذب سطحی یکی از کاراترین روش­‌ها برای حذف این آلودگی از جریان­‌های آب آلوده به آن است. از جمله جاذب­‌های آرسنیک می‌­توان به نانوکامپوزیت­‌های زئولیتی اشاره کرد. جاذب­‌های پودری به­‌دلیل ایجاد مشکلاتی از قبیل گرفتگی صافی­‌ها، افت فشار زیاد پمپ و نیز مشکل جداسازی از آب در سامانه‌­های صنعتی کارایی چندانی ندارند.

روش‌­ها: برای حل مشکل نام برده، پودرهای نانوکامپوزیت زئولیتی با روش ژل سازی به کمک پلیمر کیتوسان و با سه نوع محلو ل اتصال­‌دهنده عرضی شامل سدیم هیدروکسید، سدیم تری‌­پلی‌­فسفات و سدیم هیدروکسید + سدیم تری­‌پلی­‌فسفات دانه‌­ای شکل شدند. اثر عوامل مختلفی از قبیل نوع و نسبت اولیه مواد در شکل­‌گیری دانه­‌های تهیه شده بررسی شد.

یافته­‌ها: نتایج نشان داد، دانه‌­ها در محلول اتصال دهنده عرضی سدیم هیدروکسید + سدیم تری­‌پلی‌­فسفات و نسبت اولیه بهینه 1 به 3 از کیتوسان به نانوکامپوزیت شکل ظاهری مناسب­تر و استحکام بهتر و نیز عملکرد بهتری در جذب آرسنیک دارند. به­‌منظور تأیید و توجیه نتایج فوق از آزمون­‌هایSEM ، و BET و AAS استفاده شد. پارامترهای عملیاتی مختلف از قبیل مقدار غلظت اولیه آرسنیک و دُز جاذب در بازده جذب این دانه­‌ها بررسی و مقدار بهینه دُز جاذب ، با بازده 9/92 تعیین شد. در ادامه، برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره نحوه جذب و تعیین حداکثر ظرفیت جاذب، هم دماهای Langmuir و Freundlich برای جاذب­ه‌ای دانه‌­ای بررسی شدند. بیشترین ظرفیت جذب به­‌دست آمد و نتایج نشادن داد، هم دمای Freundlich همخوانی بهتری با داده های به‌­دست آمده دارد.

 

دانلود متن کامل :کارایی جاذب‌ دانه‌ای شکل مغناطیسی بر پایه زئولیت طبیعی‌ کیتوسان در حذف آرسنیک از آب‌های آلوده

 

DOI: 10.22063/JIPST.2022.3205.2169

ترجمه و ویرایش:هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است