خانه علمی پژوهشیمقالات ساخت غشاهای ماتریس تركیبی ضدباكتری با نانوذرات روی اكسید، مس اكسید و نانوكامپوزیت روی اكسید-مس اكسید

ساخت غشاهای ماتریس تركیبی ضدباكتری با نانوذرات روی اكسید، مس اكسید و نانوكامپوزیت روی اكسید-مس اكسید

توسط یگانه زیارتی
0 نظرات

 

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده:

فرضیه: غشاهاي فراصافشی با جداسازی ترکیبات و مواد با وزن مولکولی زياد، نقش مهمی در فرآيندهای شیمیایی دارند. اما، یکی از معایب این فرآيند، جرم­‌گرفتگی غشایی است و در مواردی که خوراک ورودی بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم­‌ها باشد، جرم­‌گرفتگی زيستي نیز باعث كاهش بازده فرآيند می­‌شود. برای رفع جرم­‌گرفتگی زيستی، روش‌­های متعددی پیشنهاد شده است که یکی از کارآمدترین روش‌ها، استفاده از غشاهای داراي نانوذرات است.

روش­ها: در این پژوهش، از نانوذرات روی اکسید، مس اکسید و نانوکامپوزیت روی اکسید-مس اکسید    (ZnO/CuO)  با سه غلظت 1، 3 و 5 درصد وزنی در غشاي بر پایه پلي(وينيل كلريد) (PVC) برای بهبود خواص ضدباكتری استفاده شده است. ابتدا نانوذرات با روش هم‌­رسوبی سنتز و خواص آن­‌ها با آزمون­‌های XRD وFTIR ، ارزیابی شد. در ادامه، غشاهای ماتریس ترکیبي تهیه شده وخواص آن‌ها از نظر شار تراوش، تخلخل و زاویه تماس بررسی شد.

یافته­‌ها: برای بررسی خواص ضدباكتري غشاهای ساخته شده از روش انتشار دیسک در برابر باکتری گرم منفی اشرشیا کلی استفاده شد که در بین غشاهای تهیه شده، غشاي داراي %5 وزنی نانوذره ZnO با قطر هاله ‌9mm و غشاهای داراي %3 وزنی نانوذره ZnO و %5 وزنی CuO با قطر هاله 1/8mmبيشترين خاصیت ضدباكتري را نشان دادند. بررسی­‌ها نشان داده است، نانوذرات سنتزي قابليت ارتقاي خواص غشاهای PVC نظیر مقدار آب‌­دوستی (کاهش زاویه تماس از °86/28 به ° 67/55 ) و نیز ایجاد خاصیت ضدباكتري را در غشاها داشته است. از این روش می­توان برای کاهش جرم­‌گرفتگی زيستی غشاها در فرآيندهای جداسازی استفاده كرد.

 

دانلود متن کامل :ساخت غشاهاي ماتریس تركیبي ضدباكتري با نانوذرات روی اكسید، مس اكسید و نانوكامپوزیت روی اكسید-مس اكسید

 

ترجمه و ویرایش :هانیه میران موسوی

DOI:10.22063/JIPST.2022.3047.2112

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است