خانه خبراخبار علمی پژوهشی ابداع روشی برای بازیافت تمام انواع پلاستیک

ابداع روشی برای بازیافت تمام انواع پلاستیک

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : شرکتی موسوم به پلاستونیکس، راهی برای بازیافت تمام انواع پلاستیک ابداع کرده است که با بهره‌گیری از آن می‌تواند هر ماده مشتق‌ شده از نفت را به پودر تبدیل کند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت پلاستونیکس (Plastonix) مستقر در کشور کانادا، پلاستیک‌ها را تغییر کاربری می‌دهد. این شرکت، فناوری جدیدی را ابداع کرده است که به بحران عظیم زباله‌های پلاستیکی در جهان می‌پردازد.

این فناوری با تمرکز بر روی روش‌ها، سیستم‌ها، دستگاه‌ها و عوامل شیمیایی اختصاصی ساخته شده است که بسیاری از موانع را که به طور سنتی بازیابی پلاستیک‌های دور ریخته شده را محدود می‌کنند، برطرف می‌کنند. این روش شامل بازیافت انواع پلاستیک‌های سخت‌بازیافت نیز می‌شود. سیستم پلاستونیکس ارزان است، انتشار کربن بسیار کمی دارد، از لحاظ مصرف انرژی کارآمد است و همچنین استفاده از آن ساده است. این روش در فرآیندهای خود از یک ماده شیمیایی غیر سمی آلی که اساساً یک ماده شیمیایی پاک و سبز است، استفاده می‌کند. به گفته مسئولان این شرکت، این یک سیستم تغییر کاربری پلاستیک آزمایش‌شده، اثبات‌شده و منحصربه‌فرد است که همه انواع پلاستیک‌ها را چه قابل بازیافت و چه غیرقابل بازیافت در یک محصول با هم ترکیب می‌کند. سپس این محصول را می‌توان به تراشه‌های قابل پردازش یا یک ماده پودری تبدیل کرد. این محصول همچنین می‌تواند به عنوان یک ماده پُرکننده یا در کنار رزین‌های پلاستیکی یا تبدیل به یک ماده کامپوزیتی مانند مصالح ساختمانی، بلوک‌های ساختمانی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

این فناوری در انتظار ثبت اختراع است و می‌تواند همه انواع مواد مشتق شده از نفت را پردازش کند. اصطلاح مواد مشتق شده از نفت به موادی اطلاق می‌شود که از نفت در پالایشگاه‌های نفت فرآوری می‌شوند. سیستم پلاستونیکس می‌تواند بیش از یک نوع ماده مشتق شده از نفت را در لحظه پردازش کند و می‌تواند حداقل ۱۰ نوع مختلف از مواد مشتق شده از نفت را در همزمان ترکیب کند. این مواد شامل موادی هستند که به طور طبیعی در نفت یافت می‌شوند. این سیستم همچنین می‌تواند انواع سطوح آلاینده، اشکال و یا ترکیب مواد را پردازش کند.

روش ابداعی شرکت پلاستونیکس می‌تواند موادی مانند کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، نی‌های پلاستیکی، الاستومر، نئوپرن، عایق‌های آسفالتی، پلاستیک‌های ترکیب‌شده با ماده ضد آتش، لاستیک، قطعه‌های خودرو و غیره را بازیافت کند. یکی از مواد بسیار مخرب مشتق‌شده از نفت که سیستم پلاستونیکس می‌تواند آن را پردازش و بازیافت کند، “استایروفوم” است. این یک فرآورده نفتی سمی است که اغلب با تخریب خاک و بیماری همراه است.

بسیاری از سازمان‌ها و صنایع یا فرآیندهای صنعتی در حال حاضر برخی از مواد مشتق‌شده از نفت را دور می‌ریزند، زیرا ارزش اقتصادی کمی دارند؛ اما اکنون این سازمان‌ها با فناوری منحصر به ‌فرد پلاستونیکس می‌توانند این مواد دورریز شامل ضایعات برش‌خورده از فرآیندهای صنعتی، پلاستیک دور ریخته‌شده از تاسیسات بازیافت مواد، پلاستیک دور ریخته‌شده از حمل‌کننده‌های زباله، پلاستیک‌های دورریز خرده‌فروشان لباس و حتی پارچه‌های نایلونی و پلی‌استر دور ریخته‌شده را بازیابی و مجدداً قابل استفاده کنند.

با توجه به اینکه کسب و کارها و سایر سازمان‌ها در سراسر جهان به دنبال راه‌های بهتری برای بازیابی زباله‌های پلاستیکی هستند، شرکت پلاستونیکس می‌تواند با آنها همکاری کند تا به گذار به اقتصاد بدون زباله پلاستیکی کمک کند. از آنجایی که این سیستم جدید بازیافت زباله پلاستیکی از نظر اندازه فیزیکی کوچک است و کمتر هزینه دارد، این فرصت را برای همه سازمان‌ها ایجاد می‌کند تا قابلیت‌های بازیافت پلاستیک را در محل ممکن کنند.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است