خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید مواد پلیمری با دو خاصیت همزمان آبگریزی و آبدوستی

تولید مواد پلیمری با دو خاصیت همزمان آبگریزی و آبدوستی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : گروهی از محققان دانشگاه تهران طی فرآیندی کامپاندهایی با دو خاصیت آبگریز و آبدوست تولید کردند که از آن می‌توان در صنایع پزشکی بهره برد. پوریا عباس‌زاده از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید کامپوندهای بر پایه PVA را از محصولات تولیدشده در این طرح نام برد و اظهار کرد: یکی از کاربردهای این کامپوندها در صنایع بسته‌بندی اعم از بسته‌بندی صنایع غذایی و یا قطعات صنعتی است. خاصیت ویسکوالاستیسیته این کامپوندها یکی از دلایل کاربردی شدن محصول در صنایع بسته‌بندی به شمار می‌رود.

وی زیست‌تخریب پذیر بودن را از دیگر مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: این محصول در مدت ۲ دقیقه در آب دمای ۸۰ درجه تخریب خواهد شد. یکی دیگر از خصوصیات کامپاندهای بر پایه PVA ما این است که هزاران بار قابلیت قالب‌گیری دارد، به این معنا که اگر قالب گیری بنا به هر دلیلی، تخریب و یا آسیبی به آن وارد شد، می‌توان مجددا آن را قالب‌گیری و فیلم‌های کامپاندها را تولید کرد.

عباس‌زاده، کامپاندهای بر پایه پلی‌آمیدی را از دیگر محصولات تولید شده در دانشگاه تهران نام برد و گفت: این محصول برای پوشش و روکش در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند به عنوان پوششی عمل کند که هم بر روی سطوح چسبیده شود و هم به راحتی از سطوح جدا می‌شود.

این محقق اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این سیستم، مزیت الاستیسیته خوب و مقاومت در برابر فشار است و می‌تواند تا ۶۰ بار فشار را تحمل کند. وی با اشاره به تولید محصولات بر پایه پلی‌آمیدی با خاصیت ویسکوالاستیسیته بسیار بالا، گفت: اگر قطعه‌ای ساخته شود که لازم است از ویژگی‌های کشسانی و چقرمگی بالا برخوردار باشد، می‌توان با استفاده از این محصول، آن قطعه را تولید کرد.

عباس‌زاده با بیان اینکه یک سطح این محصول آبدوست و سطح دیگر آن آبگریز است که این ویژگی‌ها تحت فرآیندی به این محصول داده شده است، یادآور شد: کاربرد این کامپاند در صنایع پزشکی است و از آن می‌توان در تولید آتل‌های سر و گردن استفاده کرد، چون هم انعطاف‌پذیری دارد و هم مقاومت بالا. به گفته وی، تولید این محصولات با همکاری حامد نوید در دانشگاه تهران اجرایی شده است.

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است