خانه خبراخبار علمی پژوهشی تشخیص سریع و کارآمد پروتئین نوترکیب با نانو

تشخیص سریع و کارآمد پروتئین نوترکیب با نانو

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو، اینترفرون‌ها پروتئین‌هایی هستند که بخش مهمی از سیستم‌های دفاعی طبیعی ما را تشکیل می‌دهند. این پروتئین‌ها همچنین فعالیت ضد ویروسی قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. اینترفرون نوترکیب انسانی α2b (rhIFNα2b) توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۱۹۸۶ تایید شد. از آن زمان به بعد، این پروتئین به‌عنوان یک عامل ضد ویروسی برای درمان هپاتیت B و هپاتیت C استفاده شده‌ است.

محققان چینی در پروژه‌ای، روش جدیدی را برای تشخیص سریع و کارآمد rhIFNα2b توسعه داده‌اند. آن‌ها برای توسعه روش جدید خود، یک نانوجسم جدید را روی یک نوار کاغذی تثبیت کردند. نانوجسم مورد استفاده در این روش در اصل از آلپاکا، گونه‌ای از پستانداران شتر آمریکای جنوبی مشتق شده‌ است. این ماده با استفاده از فناوری DNA نوترکیب در آزمایشگاه تحقیقاتی تولید شد؛ روشی که برای سابکلون کردن قطعات DNA به‌منظور دستیابی به مقادیر بالایی از پروتئین‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این کار معمولاً با استفاده از باکتری‌ها یا سایر سلول‌های پروکاریوتی به‌دست می‌آید. این نانوبادی قطعه‌ای کاربردی از یک آنتی‌بادی بزرگتر است. از آنجایی که نانوجسم جدید تثبیت‌شده rhIFNα2b را محکم و با ویژگی بالا متصل می‌کند، برای تشخیص سریع rhIFNα2b استفاده شد.

این تیم تحقیقاتی اتصال بین nanobody ۱۲۲ و rhIFNα2b را با استفاده از یک پلتفرم Octet مشخص کرد. داده‌های به‌دست آمده به وضوح نشان دهنده یک اتصال محکم در این فناوری است. بسیار جالب است که تشخیص rhIFNa2b با این فناوری دارای حد تشخیص ۱ میکروگرم بر میلی‌لیتر است که کمتر از محدودیت‌های موجود است. این قابلیت باعث می‌شود که آن را به یک روش آزمایشگاهی حساس‌تر برای شناسایی سریع rhIFNα2b تبدیل کند. مزیت بزرگ دیگر، استفاده از نانوبادی‌ها برای تشخیص پروتئین است. این امر به این دلیل است که نانوبادی‌ها را می‌توان با برداشت سلول‌های باکتریایی ارزان قیمت به روشی اقتصادی به‌دست آورد. علاوه‌بر این، با استفاده از روش‌های معمول آزمایشگاهی می‌توان حجم زیادی از نانواجسام را با سهولت نسبی به‌دست آورد.

دکتر وانگ عضو تیم تحقیقاتی گفت: زمان فرآیند شناسایی rhIFNα2b با آزمایش ما از دو روز به چند دقیقه کاهش یافت. بنابراین، می‌تواند نیازهای شناسایی سریع این خانواده از محصولات پروتئین نوترکیب موجود در بازار را برآورده کند و یک محصول خوب را ارائه دهد. در آینده، تشخیص سریع می‌تواند به روشی همه جانبه انجام شود. به‌طور خلاصه، این روش جدید توسعه‌یافته می‌تواند راه را برای تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر پروتئین‌های نوترکیب یا تولید شده مصنوعی هموار و به تشخیص و درمان زودهنگام هپاتیت کمک کند.

 

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است