خانه خبراخبار علمی پژوهشی ارتقای ۱۰ برابری عصاره‌های گیاهی کاربردی در صنایع بهداشتی و غذایی با کمک نانو

ارتقای ۱۰ برابری عصاره‌های گیاهی کاربردی در صنایع بهداشتی و غذایی با کمک نانو

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با دستیابی به فرمولاسیون ۳۰ نوع عصاره گیاهان دارویی بر پایه نانو فناوری از آن‌ها در محصولات بهداشتی و غذایی بهره بردند؛ چرا که به اعتقاد آنها برخی از خواص این عصاره‌ها بهبود ۱۰ برابری عملکرد نسبت به عصاره‌های معمولی یافته است. به گزارش ایسنا، مهدی احمدی، مدیرعامل این شرکت، با بیان اینکه ما به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در حوزه گیاهان دارویی و طعم‌دهنده‌های طبیعی هستیم، گفت: در این راستا فناوری طعم‌ دهنده‌های طبیعی نانویی را توسعه داده و به دنبال عرضه این محصولات در بازار هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با نانویی شدن ابعاد ذرات عصاره گیاهان برخی از خواص بالقوه آنها به صورت بالفعل در آمده و برخی ویژگی‌های مفید این عصاره افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. برای مثال ما شاهد افزایش ۱۰ برابری خواص آنتی‌باکتریال در یکی از این عصاره‌های نانویی بودیم. کاهش ابعاد ذرات به مقیاس نانو موجب افزایش عمق نفوذ این ذرات می‌شود؛ از این رو ما اقدام به فرمولاسیون ۳۰ نوع عصاره گیاه کردیم.

احمدی با تاکید بر اینکه در این مسیر چند پروژه دانشجویی نیز تعریف شد، اظهار کرد: ما به دنبال کاربرد صنعتی این نانوساختارها هستیم و چندی پیش یکی از فرمولاسیون‌های خود را به سازمان دامپزشکی معرفی کردیم که می‌توانست ماندگاری محصولات پروتئینی را افزایش دهد. سازمان دامپزشکی نیز یکی از شرکت‌های بسته‌بندی فرآورده‌های پروتئینی را به ما معرفی کرد و به صورت پایلوت این فرمولاسیون برای افزایش ماندگاری گوشت گاو، گوسفند و مرغ در بسته‌بندی‌ها مورد آزمایش قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل این شرکت، پس از اسپری شدن این فرمولاسیون نانویی حاوی عصاره گیاه، ماندگاری این محصولات از ۴ روز به ۶ روز افزایش یافت. این محققان پس از کسب این نتایج به دنبال پیاده‌سازی این فناوری در صنعت هستند. به نقل از ستاد نانو، احمدی با اشاره به دیگر محصولات این شرکت، یادآور شد: با یکی از شرکت‌ها برای تولید نبات طعم‌دار وارد مذاکره شدیم تا از این اسانس‌های نانویی به عنوان روکش روی نبات استفاده شود و با یکی از تولیدکنندگان خمیردندان نیز وارد همکاری شده‌ایم تا از این طعم‌دهنده‌ها در تولید خمیردندان استفاده شود.

وی افزایش ماندگاری و بهبود کیفیت سس‌های کچاپ را از دیگر برنامه‌های این شرکت معرفی کرد و ادامه داد: فناوری طعم‌ دهنده‌های نانویی بر پایه گیاهان دارویی پتانسیل وسیعی برای استفاده در صنایع مختلف دارد.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است