خانه خبراخبار علمی پژوهشی حسگری برای اندازه گیری نیکوتین موجود در بخار سیگار الکترونیکی

حسگری برای اندازه گیری نیکوتین موجود در بخار سیگار الکترونیکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

توسعه فناوری تشخیص مواد خطرناک در هوا

مرجع پلیمر در بازار ایران: گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان از توسعه یک حسگر قابل اتصال بر روی پوست که قادر به شناسایی و اندازه گیری نیکوتین موجود در بخار سیگارهای الکترونیکی است، خبر داده‌اند. این فناوری به طور بالقوه می‌تواند برای تشخیص سایر مواد خطرناک موجود در هوا نیز به کار رود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، نیکوتین یکی از مضرترین ترکیبات موجود در بخار تولیدشده توسط سیگارهای الکترونیکی است. بنابراین افرادی‌که از آنها استفاده نمی‌کنند، باید تا حد امکان از تنفس آن خودداری کنند. گروهی از محققان اخیرا از توسعه حسگری خبر داده‌اند که بر روی پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند با نظارت بر سطوح نیکوتین موجود در هوا در مجاورت کاربر به افراد در این زمینه کمک کند.

نمونه اولیه این حسگر بدون باتری که توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا و موسسه سلطنتی فناوری ملبورن استرالیا ساخته شده است، به طور موقت به پوست قسمتی از بدن کاربر مانند پشت دست وی چسبیده و کار نظارت را انجام می‌دهد.

تغییر رسانایی الکتریکی حسگر از طریق پیوند دی اکسید وانادیم با نیکوتین

این وسیله مجهز به یک تراشه ارتباطات میدان‌نزدیک، یک سیم پیچ حلقه‌ای برای انتقال قدرت بی‌سیم و حسگر نیکوتین است. بخش دیگر آن شامل یک بستر پلاستیکی پلی‌ایمید است که با یک لایه نازک از یک ترکیب معدنی به نام “دی‌اکسید وانادیم” (VO2) پوشیده شده است. هر مولکول نیکوتین افشانه شده‌ای که در هوا در مجاورت این حسگر وجود داشته باشد، با دی‌اکسید وانادیم پیوند داده خواهد شد و رسانایی الکتریکی آن را تغییر می‌دهد.

یک دستگاه دارای ارتباطات میدان‌نزدیک مانند یک گوشی هوشمند نیز می‌تواند حسگر مذکور را به صورت بی‌سیم روشن کند و اجازه دهد جریان الکتریکی از طریق لایه دی‌اکسید وانادیم عبور کند. در مرحله بعد اطلاعات رسانایی به منظور تعیین سطوح نیکوتین موجود در هوا به تلفن ارسال می‌شوند . هر چه تعداد مولکول‌های نیکوتینی که با دی‌اکسید وانادیم پیوند داده شده‌اند، بیشتر باشد، تغییر رسانایی بیشتر خواهد بود.

دکتر “فیلیپ گوتروف” (Philipp Gutruf)، رهبر این مطالعه از دانشگاه آریزونا گفت: این فناوری همچنین می‌تواند برای تشخیص نیکوتین موجود در دود سیگار سنتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “ACS Sensors” منتشر شد.

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است