خانه خبراخبار اقتصادی افزایش جذابیت نفت خاورمیانه برای مشتریان آسیایی

افزایش جذابیت نفت خاورمیانه برای مشتریان آسیایی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: با وجود صعود قیمت‌های نفت به بالاترین رکورد سه ساله، شواهد ‌اندکی از بهبود تقاضای آسیا وجود دارد اما خاورمیانه سهمش از این بازار را دوباره پس می‌گیرد. در حقیقت واردات نفت به آسیا کاهش یافت، زیرا قیمت‌های بالا و اختلالات اقتصادی ناشی از پاندمی روی تقاضا برای سوخت تاثیر منفی گذاشت.

واردات نفت آسیا در سپتامبر ۹۹/ ۲۲‌میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۲۴/ ۲۳‌ میلیون بشکه در روز در اوت کاهش داشت.

چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام جهان است،‌ ماه میلادی گذشته ۶/ ۹ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که کمتر از ۵۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز در اوت بود. ضعیف شدن واردات این کشور در سپتامبر احتمالا منعکس‌کننده قیمت‌های فروش رسمی بالا برای گریدهای نفتی خاورمیانه است. همچنین نبود سهمیه واردات نفت‌خام و صادرات فرآورده‌های نفتی، خرید پالایشگاه‌های خصوصی را که عامل یک‌سوم از تقاضا برای نفت هستند، محدود کرد.

عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان

عربستان‌سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، قیمت فروش رسمی گرید عرب‌لایت به مشتریان آسیایی را برای محموله‌‌هایی که در نوامبر بارگیری می‌شوند ۴۰ سنت در هر بشکه کاهش داد و یک دلار و ۳۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/  دبی تعیین کرد. کاهش قیمت فروش رسمی نفت عربستان تقریبا به‌اندازه صادرکنندگان دیگر مانند کویت و عراق بوده است. به‌نظر می‌رسد که آرامکو تمایل دارد با قیمت پایین‌تر و عرضه بیشتر، نفت خود را در آسیا رقابتی نگه دارد.

رشد قیمت نفت برنت، مشوق بیشتری برای خریداران آسیایی نفت خاورمیانه

رشد قیمت نفت برنت به‌ویژه در برابر قراردادهای نفت عمان/ دبی مشوق بیشتری برای خریداران آسیایی برای خرید بیشتر نفت خاورمیانه ایجاد می‌کند. نفت برنت اکنون بالای ۸۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که بالاترین قیمت از اکتبر سال۲۰۱۸ است، در حالی که قراردادهای عمان روز دوشنبه در ۸۱ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه بسته شدند .

ممکن است که این اختلاف قیمت بزرگی به‌نظر نرسد اما با توجه به حجم بزرگ نفتی که هر‌ ماه خریداری می‌شود، حتی ۷۳ سنت در هر بشکه نرخ پریمیوم به‌سرعت تبدیل به میلیون‌ها دلار هزینه بیشتر می‌شود. قیمت بالاتر نفت برنت احتمالا باعث می‌شود خریداران آسیایی تمایل کمتری به خرید محموله‌‌هایی مانند نفت آنگولا و نیجریه پیدا کنند که بر اساس نفت برنت قیمت‌‌گذاری می‌شوند. افزایش شدید قیمت پایه نفت آمریکا که روز دوشنبه در ۸۰ دلار و ۵۲ سنت بسته شد، احتمالا واردات از آمریکا را محدود می‌کند.

صادرات آمریکا تحت‌تاثیر اختلال تولید در خلیج مکزیک

بر اساس گزارش رویترز، صادرات آمریکا تحت‌تاثیر اختلال تولید در خلیج مکزیک قرار گرفته است. محموله‌های نفت آمریکا به آسیا در هفته‌های اخیر افت کرده است. در چهار هفته پیش از وقوع توفان آیدا، صادرات نفت آمریکا به آسیا به‌طور میانگین ۵۲/ ۶ میلیون بشکه در هفته بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است