خانه علمی پژوهشی تولید برق با قطرات باران

تولید برق با قطرات باران

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

سوخت های فسیلی ،انرژی هسته ای و منابع انرژی تجدیدپذیر سه روش تولید برق

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سه روش مهم برای تولید برق یعنی سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت)، انرژی هسته‌ای و منابع انرژی تجدیدپذیر وجود دارد. بیشتر برق با توربین‌های بخار با استفاده از سوخت‌های فسیلی، هسته‌ای، زیست‌توده، زمین گرمایی و انرژی حرارتی خورشیدی تولید می‌شود. سایر فناوری‌های اصلی تولید برق شامل توربین‌های گازی، توربین‌های آبی، توربین‌های بادی و سلول‌های فتوولتائیک خورشیدی است.

اثر تریبوالکتریک چیست؟ نوعی روش تولید الکتریسیته تماسی است که در آن دسته‌ای از مواد پس از تماس با مواد مختلف دیگر دارای بار الکتریکی می‌شوند.

در این حالت، هنگامی که دو سطح در معرض اصطکاک قرار می‌گیرند، بار الکتریکی ایجاد می‌شود. بهترین نمونه‌ای که از این نوع می‌بینیم جرقه‌های درخشان هنگام حرکت پتو یا کاپشن است. این روش اخیراً به طور گسترده‌ای به عنوان یک جایگزین عملی برای برداشت انرژی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان موسسه تحقیقاتی نانو مقیاس (NRF)، از موسسه فناوری هند (IIT)، به دنبال تولید انرژی الکتریکی از ارتعاشات مکانیکی با استفاده از اثر تریبوالکتریک هستند. آن‌ها دستگاهی به نام “نانوژنراتور تریبوالکتریکی سطح تماس جامد/مایع” ساخته‌اند.

این دستگاه می‌تواند از قطره آب که بر سطح دستگاه حرکت می‌کند​​، الکتریسیته تولید کند. این دستگاه از قطرات باران، جریان آب و حتی امواج اقیانوس برای تولید برق با استفاده از اثر تریبوالکتریک و القای الکتریکی استفاده می‌کند. در مقایسه با روش‌های معمولی، مانند استفاده از اثر پیزوالکتریک، این دستگاه می‌تواند به طور قابل توجهی برق بیشتری تولید کند.

این دستگاه دارای ساختار بسیار ساده‌ای است که از پلیمر‌های نانوکامپوزیتی مخصوص و الکترود‌های تماسی تشکیل شده است و می‌تواند چند میلی‌وات برق تولید کند که برای تغذیه دستگاه‌های الکترونیکی کوچک مانند ساعت، دماسنج دیجیتال، فرستنده فرکانس رادیویی، حسگر‌های مراقبت‌های بهداشتی و قدم شمار کافی است.

محققان با استفاده از یک ماتریس پلیمری توانستند ناهمواری، قطبیت‌پذیری و آبگریزی سطح فیلم را افزایش دهند.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است