خانه علمی پژوهشی چوب شفاف “سازگار با محیط زیست” با استفاده از پوست مرکبات

چوب شفاف “سازگار با محیط زیست” با استفاده از پوست مرکبات

توسط مدیر سایت
0 نظرات
wood glass

مرجع پلیمر در بازار ایران: ده‌ها هزار سال است که انسان‌ها برای کاربردهای ساختمانی از چوب استفاده می‌کنند زیرا این ماده مستحکم، کم‌هزینه و فراوان است و به تازگی شفافیت نیز به ویژگی‌های آن اضافه شده است. دانشمندان مؤسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ(KTH Royal Institute of Technology) در سوئد اکنون موفق به ساخت نوع تجدیدپذیر چوب شفاف با استفاده از عصاره‌ی پوست مرکبات شده‌اند که باعث شفافیت بیشتر این چوب نیز می‌شود.

گروهی از محققان در سراسر جهان به کشف‌های جالبی در مورد چوب‌ها رسیده‌اند که نشان می‌دهد چگونه با تغییر ترکیبات پیچیده چوب می‌توان ویژگی‌های کاملا جدیدی به آن داد. این تغییرات شامل از بین بردن پلیمرها برای شفاف شدن آن، افزودن نانوذرات نیمه‌هادی برای درخشش آن در برابر اشعه ماورابنفش و افزودن پلیمرهای تغییر فاز دهنده برای ذخیره و آزادسازی گرما توسط این چوب‌ها است.

چوب شفاف

دانشمندان موسسه‌ی فناوری سوئد در این زمینه پیشتاز بوده‌اند و اولین چوب شفاف خود را در سال ۲۰۱۶ تولید کردند. مانند دیگر انواع این فناوری برای شفاف‌سازی چوب، پلیمر لیگنین که رنگ، استحکام و توانایی جذب نور را در چوب ایجاد می‌کند از آن خارج می‌شود. خارج کردن لیگنین باعث به جا ماندن منافذی در چوب می‌شود که محققان پیش‌تر آن را با پلیمر مصنوعی پر می‌کردند تا به آن استحکام و شفافیت بدهند. اکنون دانشمندان دریافتند که جایگزینی سازگار با محیط زیست برای آن وجود دارد، و آن مونومری(واحد پلیمر) است که از ماده‌ای به نام لیمونن در پوست مرکبات به دست می‌آید.

سلین مونتاناری(Céline Montanari)، دانشجوی دکترا و محقق اصلی این مقاله می‌گوید: لیمونین را می‌توان از ضایعات تجدیدپذیری مثل پوست پرتقال در کارخانه‌های آب پرتقال به دست آورد.

این مونومر برای پر کردن منافذ خالی چوب استفاده شد و شفافیت فوق‌العاده‌ای به وجود آورد. در یک چوب با قطر ۱.۲ میلی‌متر  ۹۰ درصد شفافیت ایجاد شد که از کارهای قبلی این گروه خیلی بهتر بود. همچنین استحکام ۱۷۴ مگاپاسکال و انعطاف پذیری(کشش) ۱۷ گیگاپاسکال به آن داد که طبق گفته‌ی محققان برای مصارف ساخت و ساز مناسب است.

محققان طیف وسیعی از کاربردها را برای این چوب شفاف در نظر گرفته‌اند از جمله پنجره‌های هوشمند، مصارف گرمایی و از همه جالب‌تر لیزر چوبی.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است