خانه اقتصادیگزارش و تحلیل حفظ بازارهای صادراتی در صنعت پلیمر با نوآوری امکان پذیر است

حفظ بازارهای صادراتی در صنعت پلیمر با نوآوری امکان پذیر است

توسط مدیر سایت
0 نظرات
polymer

مرجع پلیمر در بازار ایران: علیرضا شیرمحمدی فرد، از سخنرانان همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر در خصوص ضروریات نوآوری در صنعت پلیمر اظهار کرد: ما هنوز الگوی صحیح را در بخش صادرات محصولات پلیمری اجرا نکردیم و همین باعث شده از بازار بزرگ 1700 میلیارد دلاری نزدیک کشورمان استفاده کافی نداشته باشیم. این موضوع نیاز به یک تغییر رویکرد و تقویت نوآوری در صنایع دارد.

وی افزود: برای مثال طی یکی از سفرهایی که به کشور ارمنستان داشتیم، متوجه شدیم این کشور یک محصول پلیمری را که همه استان های کشور ما تولید می کنند، بجای واردات از ایران، با قیمت چند برابر از آمریکا وارد می کرد.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: کشور ما علیرغم تحریم ها رشد قابل توجهی در حوزه علم و فناوری تجربه کرده و رتبه های برتر در حوزه نانو و بایو در منطقه و دنیا را کسب کرده است چرا که اکوسیستمی بنام اکوسیستم دانش بنیان شکل گرفت و از حمایت دولتی در موقعیت های مختلف بهره مند شد ولی در مقوله صادرات علیرغم نیازهای جدی که در این حوزه وجود دارد، این اتفاق رخ نداد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری در این خصوص توضیح داد: یک طرف این صادرات تولید کننده ها هستند که ما آنها را برای ورود به بازار توانمند نکردیم. امروز اگر دولت چین حمایت خود را از تولید کنندگان بردارد، مطمئنا صادرات چین دچار اختلال می شود اما طرف دیگر مشتری ها یا متقاضیان محصولات صادراتی هستند که با وجود بازارهای بزرگی که در اطراف کشور ما در حوزه پلیمر وجود دارد هنوز به خوبی شناسایی نشده اند.

به گفته شیرمحمدی، باید برای آشنایی با بازارهای هدف صنعت پلیمر تغییر زاویه دید بدهیم از سمت بازارهای هدف به خود نگاه کنیم. در یک اکوسیستمی که نیازمند نواروی است باید زاویه دید خود را عوض کنیم و از سمت خریدار نگاه کنیم.

وی افزود: ما همیشه به چشم تولید کننده نگاه کردیم در حالی که باید ببینیم خریدار چه نیازهایی دارد، آینده این خریدار چه تغییراتی خواهد کرد و آیا ما آماده این تغییرات خواهیم بود؟ برای مثال عراق که پیش از این از ایران ماکارانی وارد می کرد بعد از مدتی واردات این محصول را ممنوع کرد. هر کشوری به دنبال اشتغالزایی برای خود است و این کشور هم تلاش کرد با واردات ماشین آلات تولیدی این محصول را داخل کشور خود تولید کند.

شیرمحمدی ادامه داد: ما خود را برای این تغییرات آماده نکرده بودیم و نتوانستیم ماشین آلات تولید این محصول را در اختیار عراق بگذاریم. این عدم توجه ما باعث شد ترکیه وارد این بازار شود و تمام ماشین آلات و صنایع تولید ماکارانی در عراق را بدست بگیرد و ماشین آلات خود را به آن ها بفروشد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری گفت: نکته مهم این است که این قبیل تغییرات در همه کشورهای همسایه رخ خواهد داد و ما باید با تغییر زاویه دید خود به مطالعه بازارهای اطراف بپردازیم.

شیرمحمدی با بیان اینکه درتوافقنامه اتحادیه اوراسیا که بین 5 کشور و ایران امضا شده، یکی از بیشترین سهم ها در تعرفه ها به ایران در حوزه صنایع پلیمر اختصاص یافته گفت: اما متاسفانه تولید کنندگان پلیمری ما شناخت کمی از این تعرفه ها دارند و باید از این فرصت مغتنم استفاده کافی داشته باشند.

وی در خصوص فواید نوآوری برای صنعت پلیمر گفت: زمانی می توانیم انتظار نوآوری داشته باشیم که در آینده این نوآوری تبدیل به محصولی شود که به فروش برسد و سرمایه هزینه شده در این مسیر بازگردد چرا که نوآوری بدون بازار فروش هیچ تاثیری برای صنایع ندارد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری نوآوری تاکید کرد: در اکوسیستم پلیمر کشور نیاز به نوآوری خوبی شناسایی نشده و تولید کنندگان ما بر اثر این نیاز حرکت نمی کنند.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: امروز همه ما باید خود را نیازمند بخش علمی بدانیم و در کنفرانس ها و همایش ها باید به این موضوع توجه شود، ما هیچ کاه نمی توانیم خود را از فضای علمی و پژوهشی جدا کنیم. شاخص تحقیق و توسعه کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است و باید به این موضوعات در همایش هایی از نوع همایش نوآوری در صنعت پلیمر توجه کنیم.

وی توالی برگزاری کنفرانس ها را نیز دارای اهمیت دانست و گفت: موضوعات و محورهای انتخابی هم باید نشات گرفته از نیاز بازار باشد تا تولید کننده ما را به سمت ایجاد فضای نواوری ونهایتا فروش آن محصول و تولید ثروت برای کشور سوق دهد.

منبع: برنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است