خانه اقتصادیگزارش و تحلیل هفته آرام معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا

هفته آرام معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
IME LOGO (آمار معاملات گروه پلیمری)

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم دادوستد محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا با کاهش محسوسی همراه شد. پس از چند هفته افزایش تدریجی حجم معاملات در این بازار، امیدها به تداوم این جریان افزایشی و بازگشت رونق به دادوستدهای بازار بسیار پررنگ شده بود. اما دو هفته متوالی است که حجم معاملات به ویژه در بازار محصولات پلیمری روند کاهشی خود را حفظ کرده است و حتی تخصیص سهمیه برخی از گریدهای جذاب که ماهانه شارژ می‌شوند نیز نتوانست محرکی قدرتمند برای رشد حجم معاملات به شمار رود.

داده‌های اثرگذار این بازار به وضوح نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا برای مواد اولیه پلیمری نیز تا حدی محدود شده است. به گونه‌ای که هفته گذشته 86 هزار و 167 تن از انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از افت 2.41 درصدی حکایت دارد. این میزان از حجم عرضه گرچه اندکی کمتر از متوسط 6 ماهه ابتدایی سال جاری است اما هنوز هم رقم قابل قبولی به حساب می‌آید. بنابراین عقب‌گرد حجم معاملات در بازار پلیمرها را باید در متغیرهای دیگری جستجو کرد.

شاید بتوان محدود شدن تقاضا را عامل مهمی در کاهش حجم معاملات دانست. هفته گذشته حجم تقاضا با افت 3.7 درصدی به میزان 78 هزار و 327 تن به ثبت رسید که این میزان از حجم تقاضا کمترین مقدار طی سه هفته گذشته به شمار می‌رود و فاصله 27 هزار تنی با متوسط حجم تقاضا در روزهای پر رونق 6 ماهه ابتدایی سال جاری دارد. بنابراین محدود شدن تقاضا اصلی‌ترین محدود کننده معاملات این بازار است که سرعت‌گیر جدی در برابر ورود رونق به این بازار به شمار می‌رود.

در نهایت 58 هزار و 342 تن از پلیمرهای عرضه شده در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که با کاهش 4.33 درصدی نسبت به هفته ماقبل همراه شد. همچنین 67 درصد از میزان عرضه‌ها نیز طی هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت.

اوضاع بازار محصولات شیمیایی برای هفته گذشته چندان خوشایند نبود. چرا که هفته گذشته با افت 17 درصدی حجم دادوستدهای این محصولات و ثبت رقم 31 هزار و 640 تنی برای حجم معاملات مواد اولیه شیمیایی، جریان افزایشی حجم معاملات زی 4 هفته متوقف شده و عقب‌گرد محسوسی را تجربه کرد. میزان عرضه‌ها نیز با 8.16 درصد کاهش به 44 هزار و 874 تن رسید. در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه 37 هزار و 654 تن ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل حکایت از افت 13 درصدی دارد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است