خانه علمی پژوهشی نانوحسگر هوشمند، وضعیت فاسد شدن ماده غذایی در بسته‌بندی را اعلام می‌کند

نانوحسگر هوشمند، وضعیت فاسد شدن ماده غذایی در بسته‌بندی را اعلام می‌کند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
packaging

مرجع پلیمر در بازار ایران: محقق ایرانی موسسه فناوری فدرال لوزان که در حال سپری کردن دوره دکتری خود است، در حال کار روی فناوری نانوحسگر فساد مواد غذایی است. این حسگر درصورت فاسد شدن مواد غذایی موجود در بسته‌بندی، به مصرف کننده هشدار می‌دهد.
هر ساله حدود ۱٫۳ میلیارد تن مواد غذایی در جهان به هدر می‌رود، نیلوفر شریف معتقد است که ممکن است بتوان با استفاده از فناوری‌ نانو راهکاری برای مقابله با خرابی محصولات غذایی ارائه کرد.

packaging

این دانشمند علوم غذایی که مقطع دکتری در موسسه فناوری فدرال لوزان در حال تحقیق است، می‌گوید: «وقتی حسگر داشته باشیم، می‌توانیم محصولات غذایی را در زمان واقعی کنترل کنیم.»

نیلوفر شریف در آزمایشگاه فناوری ‌نانو در EPFL در حال ساخت حسگرهایی از جنس نانولوله‌های کربنی است که امیدوار است که برای تشخیص علائم تخریب و فساد مواد غذایی مفید باشد.

این حسگرهای بسیار کوچک در بسته‌بندی مواد غذایی قرار داده می‌شود که هنگام فاسد شدن غذا هشدار می‌دهد. این فناوری داده‌هایی ایجاد می‌کند و این داده‌ها، توسط دستگاهی تفسیر شده و به‌صورت گزارشی به مصرف کننده داده می‌شوند تا درباره وضعیت آن ماده غذایی اطلاعات مفیدی در دست داشته باشد.

یکی از راه‌های نظارت بر مواد غذایی، بررسی pH آن‌ها است که می‌تواند تجزیه ماده غذایی را نشان دهد. شریف می‌گوید: «وقتی ماده غذایی فاقد هر گونه فعالیت میکرواورگانیسمی باشد، ممکن است pH آن در حد خنثی باشد. اما وقتی میکرواورگانیسم‌ها فعال شوند pH تغییر کرده و این حسگر می‌تواند با پایش اسیدیته محیط از وضعیت فعالیت میکرواورگانیسم‌ها اطلاعاتی ارائه کند.»

اگر pH به حد ناامن برسد، حسگر روی برچسب به مسئولان فروشگاه یا مصرف‌کننده هشدار می‌دهد که غذا برای خوردن ایمن نیست.

پروژه شریف بخشی از یک پیشگامی حوزه صنعت مواد غذایی است که هدف آن، گسترش تحقیقات و آموزش در زمینه غذا است.

نیلوفر شریف در حال راه‌اندازی آزمایشگاهی به‌منظور انجام بخش اول پروژه سه مرحله‌ای خود است. او قرار است حسگرها را با گازهای مختلف آزمایش کند سپس این حسگرها با بسته‌بندی‌ها ادغام شده و در نهایت روی مواد غذایی واقعی آزمایش انجام شود.

در یکی دیگر از پروژه‌های انجام شده در سوئیس در بخش مواد غذایی، از فناوری ‌نانو در بسته‌بندی‌های هوشمند استفاده شده‌ است.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است