خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رونق معاملات پلیمرها

رونق معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معاملات محصولات پلیمری با ۱۱/ ۱۶ درصد رشد نسبت به هفته ماقبل، به ۷۷ هزار و ۳۹۲ تن رسید که بیشترین میزان از هفته منتهی به دوم خردادماه تاکنون است. این میزان جذابیت برای دادوستد محصولات پلیمری با تحریک تقاضا و رشد ۳۰ درصدی آن اتفاق افتاد؛ به‌طوری که پس از گذشت ۷ هفته، حجم تقاضا وارد کانال افزایشی شد و در برابر حجم عرضه‌های ۸۷ هزار و ۷۰ تنی، به میزان ۱۲۸ هزار و ۶۲ تن تقاضا به ثبت رسید آن هم در شرایطی که قیمت‌های پایه در بورس کالا با اهرم تکانه‌های افزایشی بهای ارز نیمایی و قیمت‌های جهانی سراسر سبز پوش شدند. رشد مستمر بهای ارز نیمایی که قدرتمندترین محرک افزایش نرخ محصولات پلیمری هفته گذشته است، فرضیه ترس متقاضیان از رشد ممتد طی هفته‌های آینده را محتمل‌ کرده است.

اگرچه بخشی از رشد تقاضا را می‌توان به افزایش سهمیه‌های بهین‌یاب محصول PVC مربوط دانست که به دنبال پالایش تقاضا و کاهش سهمیه‌های آن طی هفته‌های اخیر، سرانجام برخی از واحدهای تولیدی به ارائه مدارک مربوط به تولید خود پرداخته و میزان سهمیه‌های مجاز آنها افزایش یافت. البته ابتدای ماه و تخصیص سهمیه‌های جدید را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا یکی دیگر از دلایل ورود تقاضای هیجانی به بازار است. از این رو به جهت بررسی جزئیات معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته «دنیای‌اقتصاد» به گفت‌وگو با دکتر مسعود جمالی  کارشناس بازار پتروشیمی پرداخته است. جمالی در این باره گفت: پلیمرها هفته گذشته را درحالی آغاز کردند که قیمت‌های پایه آنها با اهرم نرخ ارز افزایش محسوسی را تجربه کرد. به‌طوری که میانگین بهای دلار نیمایی افزایش ۶۳۳ تومانی را به ثبت رساند و بر قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی اعمال شد. از این‌رو شاهد افزایش قیمت در اکثر محصولات پلیمری بودیم که کمترین آن مربوط به پلی‌پروپیلن بود که با تغییر ۳۱/ ۳ درصد همراه شد و بیشترین رشد قیمت پایه مربوط به PVC گرید S۵۷ بود که افزایش ۶۸/ ۸ درصدی را تجربه کرد و به میزان یک هزار و ۴۵۵ تومانی رشد بهای پایه را به ثبت رساند. افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا سبب شد که در هفته گذشته قیمت بازار آزاد این محصولات نیز رشد معنی‌داری را تجربه کند و در اکثر گریدها افزایش قیمت دیده شد.  وی ادامه داد: در روز یکشنبه هفته گذشته شاهد عرضه محصولات غیربهین‌یابی بودیم که از مجموع ۴ هزار و ۵۹۲ تن حجم عرضه، تقاضایی به میزان ۵ هزار و ۱۲۸ تن در برابر آن شکل گرفت. تقابل عرضه و تقاضا در این روز سبب شد که ۷۳ درصد میزان عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گیرد و حجم معاملات به ۳ هزار و ۳۵۳ تن برسد. در روز دوشنبه با رشد سهمیه‌های بهین‌یاب، میزان خرید محصولاتی که دارای بازار نسبتا آرامی بودند، افزایش یافت. بالاترین رشد سهمیه مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و سبک تزریقی بود که بازه زمانی معتبر برای خرید سهمیه‌های بهین‌یاب آنها به ۱۲ ماه افزایش پیدا کرد. پس از آن می‌توان به محصولاتی نظیر پلی‌اتیلن سنگین بادی، تزریقی، استایرن بوتادین‌ رابر تیره و روشن، پلی‌اتیلن سبک خطی و سبک فیلم اشاره کرد که سهمیه‌های بهین‌یاب آنها به ۶ ماه افزایش یافت. وی افزود: روز دوشنبه همچون روال پیشین، عرضه محصولاتی نظیر پلی‌وینیل کلراید، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌پروپیلن در بورس کالا اتفاق افتاد که حجم عرضه این محصولات ۲۷ هزار و ۶۸۳ تن بود که با تقاضای ۵۳ هزار و ۳۳۷ تن مواجه شد. از این میزان عرضه ۲۷ هزار و ۸۲ تن که معادل ۸۲/ ۹۷ درصد از حجم کل عرضه‌ها بود مورد معامله قرار گرفت.

افزایش تقاضای PVC

جمالی بیان کرد: با توجه به اصلاح سهمیه‌های PVC، این هفته شاهد افزایش تقاضای این محصول بودیم؛ زیرا شرکت‌هایی که سهمیه‌های آنها کاهش یافته بود، مدارک و مستندات لازم را به انجمن ملی ارائه کردند و در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. از این‌رو بسیاری از سهمیه‌های این واحدها افزایش پیدا کرد و میزان تقاضایی که در هفته‌های گذشته به دنبال این سیاست مدیریتی برای کنترل رقابت‌های قیمتی این محصول و حذف تولیدکننده نماها، به حدود ۲۷ هزار تن رسیده بود در هفته گذشته به حدود ۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. با وجود این افزایش برجسته در میزان تقاضای PVC خوشبختانه آشفتگی در بازار این محصول دیده نشد و دادوستدهای هفته گذشته آن با روندی آرام به پایان رسید. به گونه‌ای که رقابت‌های قیمتی به‌رغم اینکه ۱۲هزار و ۹۴۳ تن حجم تقاضا در بازار وجود داشت، چندان قابل‌توجه نبود. برخلاف PVC، برای محصول پلی‌پروپیلن نساجی که معمولا در هفته‌های گذشته رقابت‌های قیمتی بسیار بالایی را تجربه می‌کرد، همچنان این رقابت‌ها تکرار شد و در مقابل عرضه ۱۳ هزار و ۲۴۴ تنی، به میزان ۲۹ هزار و ۶۹۷ تن تقاضا شکل گرفت و رقابت‌های قیمتی بالای ۳۰ درصد در اکثر گریدهای نساجی تجربه شد. پلی‌پروپیلن فیلم نیز شاهد اتفاقی مشابه بود و متاسفانه درصدهای رقابتی تا حدود ۱۳/ ۴۹ را نیز به خود دید. پلی‌پروپیلن شیمیایی نیز در برخی گریدها ۱۸/ ۳۴ درصد رقابت قیمتی را تجربه کرد.  این کارشناس بازار به بررسی معاملات بورس کالا در روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز پرداخت و گفت: به میزان ۵۰ هزار و ۳۹۸ هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که در برابر آن تقاضایی به اندازه ۵۸ هزار و ۹۳ تنی شکل گرفت و ۳۸ هزار و ۴۷۲ تن معادل ۳۳/ ۷۶ درصد عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. در این روز معاملاتی، در اکثر محصولاتی که معمولا بازار آرامی دارند، رقابت معقول و محدودی اتفاق افتاد. اما پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی و بطری از این قاعده مستثنی بودند و همچنان رقابت‌های قیمتی بالا را تجربه کردند. نکته قابل توجه در عرضه این دو محصول این بود که تمامی عرضه‌های آنها به شکل سلف انجام شد و شاید یکی از قدرتمندترین محرک‌ها برای وقوع رقابت‌های قیمتی شدید همین عرضه‌های سلف باشد. همچنین استایرن بوتادین رابر نیز از دیگر عرضه‌های سلف بود که با رقابت حدود ۴۳ درصدی همراه شد.  جمالی بخش عمده افزایش قیمت‌های هفته گذشته را متاثر از رشد میانگین بهای ارز نیمایی دانست و گفت البته در برخی از محصولات شاهد رشد قیمت‌های جهانی بودیم که مزید بر علت شده و قیمت تمامی پلیمرها طی هفته گذشته را با رشد مواجه کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

آمار معاملات گروه پلیمری بورس کالا در بازه 1 تا 6 شهریور 99

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است