خانه اقتصادیگزارش و تحلیل  کم‌رمقی معاملات بازار پلیمرها در قله‌های قیمتی

 کم‌رمقی معاملات بازار پلیمرها در قله‌های قیمتی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا با ۱۵/ ۱ درصد رشد به ۷۴ هزار و ۸۰۸ تن رسید که بالاترین میزان در ۶ هفته اخیر است. این مطلب نشان می‌دهد که روند صعودی حجم داد و ستد پلیمرها ادامه یافته ولی این میزان هنوز با واقعیت‌های بازار همخوانی جدی ندارد که شاید بتوان ردپای ضعف معاملات را در وضعیت عرضه‌ها تعقیب کرد.

Petrochemical-product2

در هفته گذشته شاهد هستیم که حجم عرضه مرسوم پلیمرها در بورس کالا ۸۲ هزار و ۶۸۸ تن بود که بالاترین رقم در ۳ هفته اخیر است. وضعیت قیمتی در این بازار به وضوح نیاز به رشد عرضه‌ها را در ذهن تداعی می‌کند ولی شاهد چنین اتفاقی نیستیم. به‌عنوان یک نمونه مشخص متوسط حجم عرضه‌های مرسوم هفتگی در نیمه دوم سال گذشته رقم ۸۷ هزار و ۷۰۰ تن بوده که در ۴ هفته اخیر عرضه‌های موجود در بورس کالا کمتر از این رقم بوده است.

به‌عنوان یک مثال دیگر در دو هفته گذشته بیش از ۹۰ درصد از عرضه‌های مرسوم ثبت شده در بازار فیزیکی پلیمرهای بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که رقم برجسته‌ای به شمار می‌رود آن‌هم در وضعیتی که متوسط این نسبت در نیمه دوم سال قبل به‌عنوان یک زمان برای رونق بازار ۲۱/ ۷۴ واحد بوده است. از سوی دیگر نسبت تقاضا به عرضه‌های کل در دو هفته گذشته به بالای ۱۵۰ درصد رسیده یعنی دو هفته اخیر در برابر هر تن عرضه‌، بیش از ۵/ ۱ تن تقاضا ثبت شده است که بالاترین رقم از اردیبهشت سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

ریسک پنهانی بازار پلیمرها

شاهدهستیم که دلار آزاد با رسیدن به سقف قیمتی از حرکت ایستاده و تکانه‌های قدرتمندی از رشد نرخ را شاهد نیستیم. این وضعیت کم و بیش در بازار آزاد پلیمرها نیز حس می‌شود و حتی تکانه‌هایی از افت نرخ نیز تجربه شده که در کنار رشد محدود عرضه‌ها در بورس کالا می‌تواند احتمال تغییر فاز بازار را در بر داشته باشد. باید به این نکته توجه کرد که قیمت‌های موجود در بورس و بازار به قدری بالاست که برای همه خریداران توجیه اقتصادی ندارد و از هم‌اکنون زمان آن فرارسیده تا در نرخ‌های بالای فعلی تقاضای واقعی اندکی تقلیل پیدا کند. اگر چنین رخدادی را شاهد باشیم که البته عجیب هم نخواهد بود تقاضای سفته‌بازی و واسطه‌گری با شتاب بالاتری کاهش پیدا می‌کند که خروجی آن افت تقاضا در بورس کالا و کاهش جذابیت خرید از بازار داخلی خواهد بود. اینکه بهای آزاد ارز اجازه نمی‌دهد تا تفسیر منطقی از بازار داشته باشیم را باید یک واقعیت در نظر گرفت ولی دیر یا زود بازار خود را با واقعیت‌ها وفق خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است