خانه اقتصادیگزارش و تحلیل قیمت محصولات پتروشیمی در مسیر رشد

قیمت محصولات پتروشیمی در مسیر رشد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: رشد قیمت نیمایی ارز اثرگذاری محسوسی بر قیمت‌های پایه اعلامی در بورس‌کالا داشت و شاهد افزایش نرخ گسترده و فراگیر قیمت‌ها بودیم و از این پس بورس‌کالا با قیمت‌های بالاتری اقدام به عرضه پلیمرها و محصولات شیمیایی خواهد کرد. همین سیگنال برای ترسیم دورنمای بازار کافی است آن‌هم در شرایطی که قیمت‌ها در هفته‌جاری پیش از اعلام نرخ‌های پایه جدید در روز گذشته نیز افزایشی بود گویی بازار به استقبال این رشد نرخ رفته بود. این مطلب را باید مهم ارزیابی کرد؛ زیرا رشد قیمت‌ها در اغلب بازارهای کالایی درحال ظهور و بروز است؛

محصولات پتروشيمي

ولی در بازار پتروشیمی‌ها این افزایش قیمت‌ها منطقی است و از پایه و اساس رسمی هم برخوردار نیست. این مطلب نشان می‌دهد که جو روانی تنها عامل رشد قیمت‌ها نیست. بنابراین اگر فاز روانی رشد نرخ به هر دلیل تخلیه شود، به معنی تغییر فاز سریع بازار نخواهد بود. البته باید به یک نکته مهم دیگر هم اشاره کرد و آن روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی است آن‌هم در شرایطی که بهای نفت‌خام رشد جدی داشته است. بهای نفتا به‌عنوان مهم‌ترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی در جهان نیز افزایش داشته و می‌توان گفت که در مسیر رشد قیمت نفت‌خام در حرکت است. این درحالی است که تنش‌های احتمالی یا فاز رسانه‌ای آنها به تنهایی برای رشد جذابیت خرید محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با مبدا خلیج‌فارس کافی است.

بنابراین بعید نیست که روند رشد قیمت‌ها به دلایل مختلف در بازارهای جهانی افزایش یابد. از سوی دیگر نگرانی‌های ژئوپلیتیک مخصوصا برای کشورهای شرق آسیا برجسته‌تر خواهد بود آن‌هم کشورهایی که مواد اولیه مورد نیاز در صنایع پتروشیمی همچنین نفت‌خام را از این منطقه وارد می‌کنند. رشد جذابیت خرید و تلاش برای افزایش موجودی انبارها نیز مطلبی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و می‌توان با صراحت بیشتری از رشد احتمالی قیمت‌های جهانی سخن گفت.

قیمت‌های پایه هفته جاری با رشد ۵/ ۲ درصدی قیمت نیمایی دلار محاسبه‌شده است؛ ولی اغلب گریدها رشد نرخ بالاتری دارند یعنی به سادگی می‌توان گفت که جریان افزایشی قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی حتی قبل از ترور شهید قاسم سلیمانی هم افزایشی بوده است. این جریان فضای چندانی برای تحلیل باقی نمی‌گذارد و می‌توان گفت که جریان بازار از هم‌اکنون در بازارهای منطقه‌ای و جهانی افزایشی خواهد بود. البته این مطلب به معنی رشد قیمت‌های پایه برای هفته‌های بعد نیست؛ اگرچه این احتمال هم قدرتمند ارزیابی می‌شود. در هفته جاری رشد قیمت‌های نیمایی ارز در نرخ‌های پایه برجسته بود. بنابراین بعید نیست که در هفته‌های بعد از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شده یا حتی یک جریان نزولی را در نرخ‌های نیمایی ارز مشاهده کنیم. این مطلب البته چیزی بیشتر از یک گمانه‌زنی نیست ولی باید به دقت به آن توجه کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است