خانه تکنولوژي نانوکاتالیستی برای بازیافت و تبدیل برخی پلاستیک‌ها و پلیمرها به مواد سبکتر

نانوکاتالیستی برای بازیافت و تبدیل برخی پلاستیک‌ها و پلیمرها به مواد سبکتر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Plastic Recycle

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازیافت برخی پلیمرها و پلاستیک‌ها چالش‌برانگیز است. برای حل این مشکل، نانوکاتالیستی ارائه شده که می‌تواند به‌صورت انتخابی پلی‌اتیلن را به محصولات سبک‌تر بشکند و در نهایت ترکیباتی با کاربرد روان‌ساز یا واکس تولید کند.

Plastic Recycle

دستاورد جدید محققان نشان می‌دهد که با استفاده از یک کاتالیست می‌توان پلی‌اتیلن را به یک روان‌ساز و واکس تبدیل کرد، اکنون مقوله پلاستیک‌هایی مانند پلی‌اتیلن در طبیعت و بازیافت آن‌ها به یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در جهان تبدیل شده است. پژوهشگران آزمایشگاه ملی آرگونه و آزمایشگاه آمز، کاتالیزور جدیدی ارائه کرده‌اند که می‌تواند پلی‌اتیلن خطی را به یک هیدروکربن سیال باریک تبدیل کند، هیدروکربن‌هایی که می‌توانند به‌ عنوان روغن روان‌ساز یا واکس در سورفاکتانت‌ها استفاده شوند.

این گروه تحقیقاتی در نهایت مسیری برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده از پلی‌الیفین ارائه کردند، پلی‌الیفین‌ها اکنون ترکیبات غیرقابل بازیافت محسوب می‌شوند.

این گروه تحقیقاتی از ذرات پلاتین با ابعاد دو نانومتر که در فضای نانومکعبی قرار دارند برای ساخت این کاتالیست استفاده کردند. این نانومکعب‌ها از جنس تیتانات استرونتیم (SrTiO۳) هستند که ابعادی در حد ۱۰۰ نانومتر دارند. SrTiO۳ شبیه به پروسکایت است و به این دلیل انتخاب شده که می‌تواند در دما و فشار بالا که برای شکستن پیوند کربن-کربن پلی اتیلن لازم است، مقاومت کند.

برای قرار دادن نانوذرات پلاتین، محققان از رسوب بالیه اتمی استفاده کردند، روشی که در دانشگاه نورث‌وسترن توسعه داده شده است و با استفاده از آن می‌توان روی ابعاد نانوذرات کنترل داشت.

در مقاله‌ای که به تازگی در ACS Cent به چاپ رسیده است، محققان اثربخشی این کاتالیست را روی تبدیل پلی‌اتیلن به هیدروکربن سیال به اثبات رساندند. توزیع وزن مولکولی محصول به‌دست آمده بسیار باریک است.

این گروه با موفقیت کاتالیزور را روی پلی‌اتیلن آزمایش و برای این کار از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کردند، یک جنبه بسیار مهم در این پروژه، توانایی انتخابی در شکست پیوندهای کربن-کربن در زنجیره طولانی پلی اتیلن و شکستن آن‌ها به اجزا کوتاه‌تر و تولید محصولات سبک‌تر است.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است