خانه علمی پژوهشی نانو ژنراتورهایی با کاربرد در پزشکی و منسوجات هوشمند تولید شدند

نانو ژنراتورهایی با کاربرد در پزشکی و منسوجات هوشمند تولید شدند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nanogenerator

مرجع پلیمر در بازار ایران: دکتر پریسا فخری مجری طرح با اشاره به تمرکز مراکز صنعتی و دانشگاهی به تهیه و استفاده از مواد هوشمند، گفت: مواد پیزوالکتریک از جمله این مواد هوشمند با ویژگی‌های منحصر به فرد است؛ خاصیت پیزوالکتریک ابتدا در سرامیک‌ها کشف شد اما به دلیل وجود معایبی مانند ترد و شکننده بودن،‌کاربرد آن محدود شده است؛ چراکه تردی و شکنندگی سرامیک، آنها را برای جنبش‌های ارتعاشی طولانی‌مدت و بزرگ بدون استفاده می‌کند.

Nanogenerator

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل نیاز به مواد پیزوالکتریک با سطح بزرگ و انعطاف پذیری بالا در بسیاری از کاربردها همچنان مد نظر است چون در مقایسه با سرامیک‌ها، پلیمرهای پیزوالکتریک از فرایندپذیری مناسبی برخوردارند. این فرایند پذیری مناسب به سبب وزن کم، قابلیت تولید در مساحت‌های زیاد و نیز امکان برش و ایجاد اشکال پیچیده است.

وی با تاکید بر اینکه در ساختار این نانوژنراتور از پلیمر انعطاف‌پذیر PVDF و نانومیله های اکسید روی استفاده شد، اظهار کرد: حضور این دو ماده در کنار هم موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و انعطاف‌پذیری شده است. ضمن اینکه استفاده از فناوری الکتروریسی موجب کاهش مراحل تولید و در نتیجه کاهش هزینه تمام‌شده این نانوساختار شده است.

این محقق با اشاره به کاربردهای این نانو ژانراتور گفت: از این محصول در صنایع نظامی به عنوان منسوجات هوشمند با قابلیت شارژ  وسایل الکترونیکی قابل حمل از طریق حرکات مکانیکی بدن و در حوزه پزشکی به عنوان  حسگرهای مراقبت و نظارت بر علائم حیاتی بدن، سنسورهای قابل کاشت در بدن، برداشت کننده انرژی قابل کاشت در بدن نظیر منبع تامین انرژی قلب مصنوعی بهره برد.

به گفته وی این محصول همچنین در صنعت برق به عنوان برداشت کننده انرژی محیطی جهت برداشت انرژی از انرژی‌های هدر رفت محیط مانند باد و جریان آب و همچنین در صنایع الکترونیک به عنوان حسگر پیزوالکتریک قابل کاربرد است.

این پژوهشگر پسا دکتری  دانشگاه صنعتی امیرکبیر استفاده از نانوالیاف در ساختار نانوژنراتور را از دیگر ویژگی های ممتاز این نانوژنراتور دانست و ادامه داد: استفاده از نانو الیاف باعث کوتاه شدن فرایند تولید و کاهش هزینه تمام شده می شود و همچنین با رفع محدودیت هایی که در روش‌های معمول وجود داشت، گستره کاربردی این نانوژنراتور افزایش می یابد.

این طرح از سوی پریسا فخری  پژوهشگر پسا دکتری و به راهنمایی دکتر روح اله باقرزاده، دکتر مسعود لطیفی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری دکترکشفی از دانشگاه ایت اله بروجردی ، آقای مهندس امینی و خانم مهندس یاوری اجرایی شده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است