خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش حجم معاملات پلیمری و شیمیایی بورس کالا

کاهش حجم معاملات پلیمری و شیمیایی بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته هر دو بازار پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا با کاهش حجم معاملات روبه‌رو بود اگرچه باز هم وضعیت عرضه نسبتا (و نه کاملا) متعادل بوده است؛ یعنی عقب‌نشینی تقاضا را باید دلیل اصلی کاهش حجم معاملات به‌شمار آورد. هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا با ۵/ ۷ درصد کاهش روبه‌‌رو شد و به نزدیکی ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید آن‌هم در شرایطی که متوسط عرضه سال گذشته بیش از ۷۱ هزار و ۸۰۰ تن بود یعنی عرضه‌ها به‌صورت کلی در شرایط قابل قبولی قرار داشته‌اند.

محصولات پتروشيمي

در همین زمان تقاضای هفتگی با ۴/ ۱۲ درصد افت به نسبت هفته قبل از آن همراه شد که در نهایت به افت ۴/ ۱۰ درصدی حجم معاملات منتهی شد.

آمار معاملات پلیمرها

در هفته گذشته شاهد داد و ستد ۴۵ هزار و ۳۸۸تن پلیمر در بورس‌کالا بودیم آن‌هم در شرایطی که متوسط معاملات سال قبل بیش از ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است.

از سوی دیگر حجم معاملات بازار پلیمرهای بورس‌کالا در هفته گذشته باز هم به کمتر از ۵۰ هزار تن رسید که به معنی ورود بازار به یک فاز رکود خشن ارزیابی می شود آن هم در شرایطی که با کاهش قیمت دلار آزاد، میل به خرید ناخودآگاه کاهش یافته است.

این شرایط از روزهای نه چندان متعادل در بورس‌کالا حکایت دارد. افت قیمت‌ دلار در بازار آزاد محرک روانی مهمی برای عقبگرد خریداران به شمار می‌رود به‌ویژه در وضعیتی که احتمال کاهش قیمت دلار نیمایی و افت قیمت‌ها در بورس‌کالا را به این جو روانی بیفزاییم.

این روند به این معنی است که اهالی بازار از ترس افت قیمت‌ها تمایل خود را به خرید از دست داده و تقاضای خود را به آینده موکول کنند.

حال در شرایطی که جو روانی در بازار برای همه محصولات کاهشی شده؛ احتمال عقب‌نشینی تقاضا در بازار محصولات نهایی یا کاهش سودآوری در بازارهای صادراتی برای محموله‌های کوچک هم مطرح می‌شود بنابراین جو روانی افت نرخ را باید جدی گرفت.

البته احتمال کاهش قیمت‌های پایه برای هفته جاری اگرچه وجود دارد ولی ضعیف است اما روزهای آینده واقعیت‌های این نرخ شفاف‌تر خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است