خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد حجم معاملات پلیمرها

رشد حجم معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با افزایش نرخ اعلام شد آن هم در شرایطی که هفته قبل از آن شاهد اعلام نرخ نبودیم. این وضعیت موجب شد تا تکانه قیمتی جدیدی برای بازار به ثبت برسد یعنی افزایش قیمت دلار نیمایی اندکی بیش از حد متوسط هفتگی آن بود. همین داده ناخودآگاه جذابیت خرید را افزایش داد آن ‌هم در شرایطی که بازارهای کالایی عادت کرده‌اند در شرایط رشد نرخ حجم خرید خود را افزایش دهند.

این وضعیت شاید مهم‌ترین محرک روانی برای افزایش جذابیت خرید باشد، آن‌هم در شرایطی که احتمال رشد بیشتر قیمت‌های پایه برای هفته‌های بعد وجود داشته است. در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با ۲۵ درصد رشد همراه شد و این حجم به بیش از ۵۰ هزار و ۱۴۰ تن رسید که بالاترین رقم معامله شده در بورس کالا در ۶ هفته اخیر است.

محصولات پتروشيمي

البته حجم واقعی عرضه در هفته گذشته احتمالا بالاتر بوده، زیرا شاهد رشد حجم معاملات نقدی – مچینگ در بورس کالا بودیم. این شرایط یعنی موجودی انبارهای واحدهای پتروشیمی به‌صورت کلی افزایش یافته است و پتانسیل رشد عرضه را فراهم کرده که نشان می‌دهد اوضاع برای واحدهای بزرگ بالادستی هم چندان جذاب نیست.

شاید این واحدها ترغیب شوند که برای افزایش حجم فروش و کاهش موجودی انبارهای خود اعمال تخفیف در بورس کالا را جدی‌تر ارزیابی کنند. همچنین در هفته گذشته حجم تقاضا ۵/ ۲۵ درصد رشد کرد یعنی همگام با رشد تقاضا، حجم معاملات نیز تقویت شد و این داده به معنی آن است که این میزان تقاضا به‌صورت واقعی برای خرید بسیج شده بودند، اگرچه باز هم میزان رقابت برای خرید در هفته گذشته بیش از هفته قبل از آن بود که یک سیگنال مثبت به شمار می‌رود.

نسبت تقاضا به عرضه‌ها ۸/ ۰

همچنین در هفته قبل نسبت تقاضا به عرضه‌ها ۸/ ۰ برابر بود، یعنی در برابر هر تن عرضه ۸/ ۰ تن تقاضا در بورس کالا درج شد که به نسبت هفته قبل از آن اندکی بهبود یافته، ولی این رقم تا زمانی که کمتر از یک باشد نمی‌توان از بهبود واقعی بازار سخن گفت. از سوی دیگر در هفته قبل ۷/ ۵۶ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته که به نسبت هفته قبل از آن تقویت شده است.

نگاهی به آمارهای فوق نشان می‌دهد اوضاع بازار در هفته گذشته اندکی بهبود یافته است. میزان تقاضا و حجم معاملات، هر دو بیش از ۲۵ درصد رشد کرده و البته عرضه هم افزایش یافته است. به نسبت عرضه‌ها، هم حجم معاملات بهبود یافته و هم تقاضای ثبت شده تقویت شده است. این داده‌ها اگرچه ممکن است به دلیل رشد قیمت‌ها ایجاد شده باشد، ولی در نهایت نشان می‌دهد یک فاز بهبود محدود و شکننده به ثبت رسیده است. اگر این روند کلی یعنی بهبود حجم معاملات ادامه یابد احتمال رونق بیشتر بازار را می‌توان مطرح کرد.

رشد حجم معاملات پلیمرها

حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته پس از ۵ هفته، باز هم به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده است. سقف معاملات ۵۰ هزار تن در هر هفته را می‌توان حد رکود خشن به‌شمار آورد، یعنی معاملات کمتر از ۵۰ هزار تن در هفته به معنی حضور بازار در یک فاز رکود خشن قلمداد می‌شود که بازار ۵ هفته در این شرایط قرار داشت.

البته سقف معاملات ۶۰ هزار تن در هفته هم به معنی رکود نسبی است و بالاتر از این رقم معاملاتی متعادل به‌شمار می‌رود.

تعیین این ارقام همگی تقریبی و تجربی است آن هم در شرایطی که متوسط حجم معاملات هفتگی سال گذشته در بورس کالا به‌عنوان بهترین سال در تاریخ بازار پلیمرهای بورس کالا بیش از ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بود. همین ارقام به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت کلی بازار چندان هم مساعد نیست و روند کلی معاملات در بورس کالا، از یک مسیر نزولی حکایت دارد.

البته بهبود شکننده اوضاع در هفته گذشته اگرچه یک سیگنال مثبت به‌شمار می‌رود ولی در شرایطی که این روند افزایشی ادامه داشته و از طریق داده‌های مشابه مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند به بهبود اوضاع منتهی شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است