خانه خبر مدلی برای پیش‌بینی رفتار نانوکامپوزیت‌ها با درصد خطای کمتر

مدلی برای پیش‌بینی رفتار نانوکامپوزیت‌ها با درصد خطای کمتر

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمردربازارایران (پلیم پارت) : پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به منظور پیش بینی دقیق‌تر رفتار کامپوزیت‌های پلیمری در حضور نانوذرات، مدلی عددی ارائه داده‌اند. تفاوت نتایج حاصل از این مدل نسبت به داده‌های تجربی کمتر از مدل‌های پیشین است. نتایج این طرح در حوزه‌ مهندسی مواد، مکانیک و هوافضا جهت کاهش هزینه‌های آزمایشگاهی تأثیرگذار خواهد بود.modelnanocomposite

اهمیت پلیمرهای تقویت‌ شده با نانوذرات

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر، پلیمرهای تقویت‌ شده با نانوذرات مورد توجه پژوهشگران بیشماری قرار گرفته است لذا پیش بینی صحیح مدول الاستیسیته‌ پلیمر تقویت شده با نانوذرات موضوع مهمی است که نیاز به انجام آزمایش‌ها را کاهش داده و در نتیجه منجر به کم شدن هزینه‌های آزمایشگاهی مربوطه می‌شود.

پیش‌بینی صحیح مدول الاستیسیته‌ نانوکامپوزیت‌های پلیمری

به گفته‌ دکتر سعید صابر سمندری، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهم‌ترین هدف این پژوهش پیش‌بینی صحیح مدول الاستیسیته‌ نانوکامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از روش‌های المان محدود و با کمترین درصد خطا نسبت به مقادیر آزمایشگاهی بوده است.

وی در خصوص اهمیت نتایج این تحقیق عنوان کرد: «در کامپوزیت‌ها (بدون حضور نانوذرات) پدیده‌ جدایش(debonding) بین فاز تقویت‌کننده و زمینه‌ پلیمری اهمیت چندانی ندارد و فرض تماس ایده‌آل در عمده‌ی موارد صحیح است. در مدل‌های تئوری ارائه شده در مطالعات قبل نیز، همواره فرض بر این بوده است که تماس مابین تقویت کننده در مقیاس نانو و ماتریس زمینه از نوع تماس ایده‌آل است. در حالی که این فرض در نانوکامپوزیت‌ها همواره فرض صحیحی نیست به گونه‌ای که عموماً مقادیر عددی اختلاف قابل توجهی را با مقادیر تجربی خصوصاً در درصدهای وزنی بالای نانوذرات دارا هستند.»

به گفته‌ این محقق، در این طرح از ایده‌ جدایش مابین نانوذره و ماتریس برای بهبود پیش‌بینی مقادیر مدول الاستیسیته عددی استفاده شده است.

به کمک مدل ارائه شده در این طرح می‌توان مدول عددی نانوکامپوزیت‌ها را با درصد خطای پایینی نسبت به مقادیر تجربی تخمین زد. طبق نتایج این پژوهش در نظر گرفتن جدایش، سبب شده تا درصد خطا بین مدول حاصل از نتایج آزمایشگاهی و مدول پیش‌بینی شده‌ی عددی از 27 درصد به 7 درصد کاهش یابد در نتیجه نیاز به انجام آزمون‌های آزمایشگاهی به حداقل می‌رسد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر سعید صابر سمندری، دکتر مجتبی صدیقی- اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر- و مهدی حیدری میبدی- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از این دانشگاه- است که نتایج آن در مجله‌ Composites Science and Technology (جلد 117، شماره 1، سال 2015، صفحات 379 تا 385) منتشر شده است.

[انتهای مطلب]

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است