خانه خبراخبار اقتصادی پروژه تزریق co2 نیروگاه ها و پتروشیمی های عسلویه بجای گاز به میدان نفتی آغاجاری

پروژه تزریق co2 نیروگاه ها و پتروشیمی های عسلویه بجای گاز به میدان نفتی آغاجاری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Iran petrochemical plant

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از پیام نفت: پس از حدود 70 سال برداشت غیر صیانتی از میدان نفتی آغاجاری، به دلیل تزریق نشدن گاز، این میدان دچار افت فشار مخزن و کاهش تولید شده و این در حالی است که هنوز حدود 10 میلیارد بشکه نفت در این مخزن وجود دارد که با بهره‌برداری از طرح تزریق گاز به آغاجاری، بیش از 2/1 میلیارد بشکه نفت خام اضافی در مدت 25 سال عمل آوری می‌شود.

Iran petrochemical plant

میدان نفتی آغاجاری واقع در استان خوزستان به دلیل افت فشار مخزن نیازمند تزریق گاز جهت ازدیاد برداشت و افزایش عمر مخزن می باشد. در حال حاضر گاز فازهای 6 و 7 و 8  پارس جنوبی از طریق خط لوله به آغاجاری منتقل و در مخزن نفت تزریق می شود البته در ماه های سرد سال که کشور با کمبود گاز مواجه می شود این گاز بجای تزریق در مخزن به شبکه سراسری تحویل داده می شود. میزان تزریق گاز به میدان آغاجاری حدود 60 میلیون متر مکعب در روز است. (در برخی از ماه های سال این میزان کمتر از یک چهارم است)
در منطقه پارس- عسلویه سالانه بیش از 20 میلیون تن گاز CO2 از منابع احتراقی ثابت فازهای گازی و شرکتهای پتروشیمی به محیط زیست وارد می شود. ضمن آنکه مقدار زیادی گاز ترش و شیرین به فلرهای موجود در منطقه ارسال می گردد که این مهم علاوه بر آلودگی محیط زیست منطقه موجب افزایش انتشار گازهای گلخانه ای به اتمسفر می گردد. شایان ذکر است در طی فرآیند اکسایش برخی از واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی نظیر واحدهای استحصال اتان، تولید اتیلن گلایکول و امثالهم حجم قابل ملاحظه ای گاز دی اکسید کربن منتشر می شود. از این مقدار   CO2 منتشره به هوا، چنانچه 8 میلیارد متر مکعب از طریق خط لوله موجود عسلویه به آغاجاری به مخزن نفتی (اجرای پروژه Carbon Capture) آغاجاری یا یکی از مخازن نفتی خوزستان تزریق شود، موجب ازدیاد برداشت از مخزن حتی بیش از اثر حاصل از تزریق گاز خواهد شد.  CO2 مورد نیاز برای تزریق به مخازن، نیازی به خالص سازی ندارد. لذا با تجهیزات و هزینه  نه چندان زیاد می توان به این هدف بزرگ جامه عمل پوشانید. دی اکسید کربن منتشره در منطقه پارس- عسلویه بجای نغمت می تواند برای مردم منطقه و کشور، نعمت باشد. با توجه ساز و کارهای موجود در پروتکل کیوتو به منظور حمایت از اجرای پروژه های بهبود جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین حمایت مالی سازمانهای بین المللی در پیشبرد فرآیندهای توسعه پاک و امکان جذب سرمایه از طرف نهادهای بین المللی، اجرای پروژه فوق الذکر، ارزش افزوده بالایی برای کشور به دنبال دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی ازدیاد برداشت نفت از طریق تزریق CO2، تکنولوژی جدید اما کاملاً شناخته شده ای است که در ایالات متحده آمریکا به طور گسترده ای استفاده می شود .شبکه ای با بیش از 3500 کیلومتر لوله های حاوی CO2 با فشار در حدود 200 بار، حجم عظیمی از گاز کربنیک بالغ بر 45 میلیون متر مکعب در روز را انتقال می دهد و با تزریق آن به چاه های نفت بیش از 170000بشکه نفت در روز تولید  میشود.در ایالتSaskatchewan  کانادا شرکت برای تزریق سالیانه 18 میلیون تن CO2 با برداشت کلی حدود 130 میلیون بشکه نفت فعالیت می کند که باعث افزایش طول عمر چاه نفت در حدود 25 سال می گردد.
از فاز های 6، 7 و 8 پارس جنوبی در عسلویه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از طریق خط لوله 504 کیلومتری 56 اینچی و از سوی شرکت گاز به مخزن آغاجاری رسیده و از طریق 7 کمپرسور بزرگ (1+6)، درون 22 حلقه چاه آغاجاری تزریق می شود. می توان در خصوص ارسال CO2 و گاز از طریق همین خط لوله مطالعه نمود که به احتمال زیاد مشکلی برای اجرا وجود نداشته باشد. از آنجاکه بر اساس برآوردهای کارشناسی، تزریق هر یک میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به مخازن نفت، موجب افزایش ضریب بازیافت و برداشت به طور متوسط حدود 150 بشکه نفت اضافی می شود، با تزریق 8 میلیون تن CO2 به میادین نفتی، میزان افزایش تولید به 40 میلیون بشکه در سال خواهد رسید که با لحاظ میانگین قیمت نفت در سال های گذشته (50 دلار) در آمد حاصل از این تزریق سالانه به حدود 2 میلیارد دلار می رسد.
هزینه اجرای این طرح به دلیل اینکه عمده زیر ساختهای آن وجود دارد قابل توجه نخواهد بود و کل  هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای طرح،ظرف مدت کوتاهی حداکثر 2 سال، باز خواهد گشت.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است