خانه خبر استفاده از کاهوی تیغ دار برای تولید لاستیک

استفاده از کاهوی تیغ دار برای تولید لاستیک

توسط مدیر سایت
0 نظرات
کاهو

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت ): کاهوی تیغ دار (کاهوک) نوعی علف هرز است که منافع زیادی برای کشاورزان دارد. براساس یافته‌های جدید پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن در شمال غرب اقیانوس آرام این گیاه می‌تواند به عنوان یک محصول نقدی برای تولید مواد اولیه لاستیک استفاده شود که از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.Prickly-lettuce-plant-Kennedy-web-211x300

پژوهشگران طی مطالعاتی که انجام دادند، دریافتند شیره تولید شده توسط ساقه‌‌های این علف هرز می‌تواند به عنوان مواد اولیه طبیعی در تولید محصولات لاستیکی مورد استفاده قرار بگیرد و خطر ناشی از محصولات پلاستیکی در سراسر جهان را کاهش دهد. مواد لاستیکی طبیعی به عنوان بخش اصلی بسیاری از تولیدات روزمره مثل چکمه‌ها، دستکش‌های جراحی و … هستند. 70 درصد از نیاز جهانی برای تولید مواد پلاستیکی از لاستیک‌ها تامین می‌شود. اما بیش از نیمی از فراورده‌های پلاستیکی از لاستیک‌های مصنوعی که توسط منابع پتروشیمی تولید شده است تهیه می‌شوند.

ایان بروک پژوهشگر علوم زراعی درWSU تحقیقات زیادی درمورد کاهوی خاردار انجام داد و بالاخره یک ایده، نظر او را جلب کرد. سپس این تحقیق را در سال 2006 انجام داد و دریافت که لاتکس تهیه شده از کاهوی خاردار بسیار مشابه مواد پلیمری تهیه شده از لاستیک طبیعی است. او در این باره بیان کرد: « براساس یافته‌های به دست آمده ما می‌توانیم محصولاتی همانند کاهوی تیغ دار را در شرق واشنگتن نیز تولید کنیم.»

تولید لاستیک

بورک می‌دانست که برای تولید یک محصول جدید و بادوام پلاستیکی از محصولات گیاهی باید شناخت کاملی از ژنتیک گیاهان لاستیکی داشته باشد، به این منظور بورک و همکارانش دو گونه مجزای کاهوی تیغ دار را از شرق واشنگتن جمع آوری کردند و این گیاهان را از نظر ژنتیکی بررسی کردند. این نمونه‌ها از نظر محتوی مواد لاستیکی، شکل و فرم شاخ و برگ کاملا متفاوت بودند.

کاهو

طی مطالعات انجام شده آنها توانستند از نظر ژنتیکی گیاهانی تولید کنند که سریعتر رشد می‌کنند و به جای یک ساقه، دارای چندین ساقه هستند و عملکرد محصول بالایی دارند. به علاوه، این محصول تولید شده نه تنها به راحتی وارد چرخه محیط زیست می‌گردد بلکه بر خلاف سایر محصولات پلاستیکی و نفتی باعث آلودگی هوا و محیط زیست نمی‌گردد. این گیاه توانایی رشد در شرایط بارندگی پایین و حالت تناوبی با سایر محصولات کشاورزی را دارد.

منبع: news.wsu.edu

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است