خانه علمی پژوهشیمقالات ساخت فرمولاسیون فیلم ترانس درمال مونته لوکاست سدیم با بهبود پایداری شیمیایی و رهش طولانی مدت دارو

ساخت فرمولاسیون فیلم ترانس درمال مونته لوکاست سدیم با بهبود پایداری شیمیایی و رهش طولانی مدت دارو

توسط رضا زارع
0 نظرات
چکیده

مونته‌لوکاست‌سدیم (MK) آنتاگونیست گیرنده لکوترین است، داروی خوراکی است که عموما برای کنترل علائم آسم مزمن تجویز می­شود. هدف این تحقیق ارائه انتقال از طریق پوست این دارو در پروفایل رهایش کنترل شده به‌­عنوان روش بهتر دارورسانی، به ویژه برای کودکان و سالمندان می­باشد. تحویل پوستی دارو نه تنها زیست­فراهمیدارو را بهبود می­بخشد، بلکه غلظت دارو را در پلاسما بدون افزایش دفعات دوز دارو نیز حفظ می نماید. فرمولاسیون فیلم ترانس­درمال با استفاده از آلژینات­ سدیم (SA) و اسید لیگنوسولفونیک(LS) به عنوان ماتریس و PEG-400 یا گلیسیرین(Gly) به عنوان نرم­ کننده ایجاد شد. ارزیابی‌های مختلف ویژگی‌های فیزیک وشیمیایی فیلم‌های فرمول‌شده انجام شد، و نشان داد که فرمول با گلیسیرین به‌عنوان نرم­ کننده دارای سطح صاف و انعطاف‌پذیر است. مشاهده شد که این فرمول دارای بالاترین ظرفیت جذب رطوبت و کمترین ظرفیت از دست دادن رطوبت در مقایسه با دو فرمولاسیون دیگر بود. همچنین مشاهده شد که فرمول باریم­کلرید دارای پیوند شبکه­ای دارای شاخص تورم بالاتری در مقایسه با فیلم‌های پیوندی کلرید­کلسیم بود. pH سطح همه فرمول ها حدود 5/7 کنترل شد. در مطالعات رهاسازی آزمایشگاهی، فیلم‌های دارای پیوند شبک ه­ای در مقایسه با فیلم‌های غیر شبکه­ای، رهاسازی کنترل‌شده‌ای را در طول 36 ساعت نشان دادند. بر اساس مشاهدات و نتایج، فرمول فیلم شبکه­ای آزادسازی بهتری از دارو را نشان داد و به طور بالقوه می‌تواند فراهمی زیستی آن را افزایش دهد. تجزیه و تحلیل TGA  از مخلوط پلیمری پایداری حرارتی مخلوط SA را نشان داد که انعطاف پذیری مخلوط SA/LS با گلیسیرین را افزایش داد. XRD نمونه ­ها ماهیت آمورف آمیزه­ های SALS با Gly را تایید نمود که بر انعطاف پذیری آمیخته تاثیر می­گذارد. ترکیبات بیشتر برای مورفولوژی با استفاده از SEMمورد بررسی قرار می­گیرند تا سازگاری آنها با دارو آزمایش گردد.

نتیجه ­گیری

مشاهده شد که فیلم‌های ترانس­ درمال با داروی مونته­ لوکاست ­سدیم با استفاده از آلژینات­ سدیم و اسید لیگنو سولفونیک بارگذاری شده‌اند که کاندیدای بالقوه برای انتقال مونته­ لوکاست­ سدیم از طریق پوست هستند. فیلم ترانس ­درمال به­ عنوان مخزن برای رهاسازی کنترل شده دارو عمل می­نماید. برهم کنش بین اجزای مختلف فیلم با کمک نتایج FTIR  تایید شد. هدف از این مطالعه بهبود پایداری شیمیایی فرمولاسیون، مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد ویژگی­هایی مانند TGA کامپوزیت Gly با آمیخته SA/LS برای تخریب حرارتی نسبتا پایدار است که نشان دهنده بهبود پایداری شیمیایی است. تصاویر SEM هیچ جداسازی فازی را در آمیخته­های SA/LS با Gly نشان نمی‌دهند، که نشان‌دهنده توزیع یکنواخت است، که می‌تواند آمیخته ایده‌آل برای بارگیری داروهای MK برای کاربردهای TDD باشد. نقطه ضعف اصلی آمیخته SA/LS پایداری ضعیف آن بود زیرا مشاهده شد که آمیخته SA/LS به­راحتی در آب متلاشی می­گردد. پایداری فرمول با ترکیب عوامل پیوند شبکه­ای مانند کلرید­باریم و کلرید­کلسیم بهبود یافت. یکی دیگر از معایب اصلی، ماهیت شکننده این مخلوط بود که می‌توانست مانع از کاربرد فرمول گردد. این مشکل با فرمولاسیون با گلیسیرین به­عنوان نرم­کننده حل گردید که در مقایسه با دو فرمولاسیون دیگر انعطاف پذیرترین است. با توجه به پایداری فرمول بر اساس مطالعات ظرفیت رطوبت، فرمول با PEG-400 به­ عنوان نرم­ کننده در مقایسه با دو فرمول دیگر پایدارتر است. هدف دیگری از مطالعه که با هدف رهایش طولانی مدت دارو انجام شد نیز با موفقیت به دست آمد که با نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات رهاسازی آزمایشگاهی مشخص می‌گردد. در مورد مطالعات رهایش، فرمولاسیون با گلیسیرین به­عنوان نرم کننده، در مقایسه با دو فرمول دیگر، دارو را به شیوه­ای کنترل شده ­تر آزاد نمودند. فیلم‌های بدون پیوند شبک ه­ای فقط می‌توانستند دارو را به مدت 3 تا 5 ساعت آزاد نمایند، در حالی که دارو به صورت کنترل‌شده تا 36 ساعت با استفاده از فیلم‌های پیوند متقابل منتشر شد. می­توان نتیجه گرفت که عوامل پیوند شبکه­ای می­توانند بر رهاسازی دارو از فرمولاسیون تاثیر بگذارند. مشاهدات حاصل این امکان را پیشنهاد می‌نماید که فیلم‌های ترانس ­درمال فرموله‌شده می‌توانند فراهمی زیستی دارو را افزایش دهند زیرا می‌توان از اولین عبور متابولیسم کبدی جلوگیری نمود و همچنین غلظت دارو را می‌توان برای مدت طولانی‌تری بدون افزایش فرکانس دوز دارو حفظ نمود. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که با استفاده از عوامل پیوند دهنده مانند کلرید­باریم و کلرید­کلسیم و نرم‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین و PEG-400، پایداری و رهایش طولانی‌تر دارو از فرمولاسیون می‌تواند پیشرفت نماید. علاوه ­بر این، فرمول را می­توان برای سمیت آن، مورد آزمایش قرار داد که پس از آن می­توان آزمایش in-vivo را انجام داد.

دانلود فایل:  ساخت فرمولاسیون فیلم ترانس درمال مونته لوکاست سدیم

Reference:

Reddy SG, Kumar BS, Prashanthi K, Murthy HA. Fabricating transdermal film formulations of montelukast sodium with improved chemical stability and extended drug release. Heliyon. 2023 Mar 1;9(3).

DOI: 10.1016/j.heliyon.2023.e14469

ترجمه و ویرایش :هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است