خانه خبر افت جدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا

افت جدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: کاهش حجم تقاضای خرید پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به افت جدی حجم داد‌و‌ستد منجر شد تا جایی‌که یکی از کمترین معاملات هفتگی در چند سال اخیر به ثبت رسید.

محصولات پتروشيمي

کاهش 25 درضدی تقاضا

این داده خود به معنی حضور در دوره‌ای جدید از رکود است که در نهایت تأثیر خود را بر حجم تولید و حجم داد و ستد برجای خواهد گذاشت.در هفته گذشته به‌رغم تغییر محدود حجم عرضه‌ها، حجم تقاضای پلیمرها بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت و به نزدیکی ۶۳ هزار تن رسید که کمترین حد در ۳ هفته اخیر است.

 

افت جدی حجم معاملات پلیمرها

اگر تقاضای هفته منتهی به ۸ آذر را لحاظ نکنیم، این رقم تقاضا کمترین رقم در سال‌جاری بوده است. حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نیز در هفته گذشته به بیش از ۴۰ هزار تن رسید که هم یکی از کمترین ارقام معاملات در سال‌جاری است و همچنین نشان می‌دهد این بازار رکود را مجددا لمس کرده است.

در گزارش‌های قبلی معاملات کمتر از ۵۰ هزار تن را رکود نسبی و کمتر از ۴۰ هزار تن را رکود سخت در نظر گرفته بودیم که معاملات هفته گذشته به معنی رسیدن بازار به مرز معاملاتی رکود سخت است.

در هفته گذشته در برابر رقمی نزدیک به ۶۶هزار تن عرضه، ۶۳ هزار تن تقاضا به ثبت رسید که نشان می‌دهد رقم تقاضا کمتر از عرضه است. این چهارمین هفته در سال‌جاری است که این شرایط ایجاد شده و نشان می‌دهد که رکود باز‌هم به این بازار سرک کشیده است.

از سوی دیگر در هفته گذشته نزدیک به ۶۱ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است که از روزهای ابتدایی سال‌جاری تاکنون، این رقم کمترین درصد معاملاتی بوده است. دلیل اصلی این داده را باید در عقب‌نشینی خریداران به دلیل رشد قیمت‌های پایه به‌شمار آورد و در یک بازار رسمی نشان می‌دهد که صنایع تکمیلی قیمت‌هایی پایین‌تر از این ارقام را نیاز دارند.

با توجه به این موارد و البته رصد معاملات در هفته گذشته شاید افت نرخ در بورس کالا برای این بازار به یک نیاز جدی بدل شده و حیات بخشی از این صنایع به همین رقم وابسته باشد که در روزهای اخیر اهمیت آن افزایش یافته است.

 

نوسان قیمت در بازار آزاد

بهای پلیمرها در بازار داخلی در هفته گذشته اندکی عجیب بود، اگرچه در نهایت جریان غالب قیمتی را می‌توان نزولی در نظر گرفت. در ابتدای هفته بازار منتظر رشد قیمت‌های پایه بود که البته این انتظار هم محقق شد.

با اعلام قیمت‌های پایه افزایشی در بورس کالا جرقه‌هایی از رشد قیمت‌های پیشنهادی در بازار آزاد به ثبت رسید ولی در نهایت ضعف تقاضا از رشد قیمت‌ها حمایت نکرد و ضعف حجم معاملات و افت تقاضای موثر به کاهش حجم خرید و عدم رشد نرخ منجر شد.

این در حالی بود که با گذشت زمان، بازار پلیمرها از اواسط تا اواخر هفته گذشته در یک فاز نزولی نسبی قرار گرفت که نشان‌دهنده برتری عرضه بر تقاضا بود. هم‌اکنون دو احتمال در بازار وجود دارد؛ یکی آنکه حجم تقاضا بسیار کمتر از چیزی است که در گذشته برآورد می‌شد و همین حجم معاملات محدود در بورس کالا هم نیاز بازار را تامین کرده و حتی با برتری عرضه بر تقاضا، شاهد افت قیمت‌ها هستیم.

این در حالی است که هنوز هم موجودی انبارهای بسیاری از واحدها بالاست و نیاز به خرید از بازار داخلی و حتی بورس کالا را محدود می‌کند. اما احتمال دوم اگرچه مستندی برای اثبات ندارد ولی به‌عنوان یک گمانه‌زنی احتمالی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

حجم معاملات در بورس کالا به اندازه‌ای نیست که بتواند یک جریان کاهشی نرخ را رقم بزند و شاید به موازات بازار پلیمرهای بورس کالا، برخی از عرضه‌کنندگان کالاهای خود را به‌صورت مستقیم به بازار عرضه کنند و حتی شاید قیمت‌های پایین‌تری هم پیشنهاد شده باشد.

این وضعیت عمومی به این معنی است که باید پتانسیل تداوم افت قیمت‌ها را در نظر گرفت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است