خانه علمی پژوهشی تبدیل پسماند آزمایشگاهی به آب کشاورزی در پژوهشگاه پلیمر

تبدیل پسماند آزمایشگاهی به آب کشاورزی در پژوهشگاه پلیمر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمایش

مرجع پلیمر در بازار ایران: رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از بازیابی پساب نیمه‌خطرناک حاصل از فرآیندهای آزمایشگاهی این پژوهشگاه خبر داد و گفت: با پیاده‌سازی سیستمی در این پژوهشگاه، پسماند نیمه‌خطرناک به آب با مصارف آبیاری تبدیل می‌شود.

دکتر مهدی نکومنش با اشاره به سابقه فعالیت‌های علمی این پژوهشگاه افزود: به منظور حذف پساب‌های نیمه‌صنعتی و نیمه‌خطرناک سیستمی را در راستای بی‌خطرسازی این پسماندها پیاده‌سازی کردیم.

آزمایش

وی ادامه داد: تمام پساب‌های خطرناک از آزمایشگاه‌ها جمع‌آوری و در استخرهایی نگهداری می‌شود و پس از هوادهی و اضافه کردن برخی مواد شیمیایی به آن‌ها، حد خطرناک این پساب به اندازه پساب معمولی خواهد شد.

نکومنش از بازیافت این پساب خبر داد و یادآور شد:‌ با توجه به کمبود منابع آب در کشور این پساب برای کاربردهای کشاورزی و آبیاری فضای سبز پژوهشگاه بازیافت شد.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اجرای طرح محلول‌ها و برخی مواد آزمایشگاهی را از دیگر طرح‌های زیست محیطی این پژوهشگاه دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که محققان مجاز به وارد کردن این محلول‌ها به سینک آزمایشگاهی نیستند، از این رو پساب فرآیندهای انجام شده در مخازنی که در آزمایشگاه وجود دارد، جمع‌آوری و بعد معدوم می‌شوند.

نکومنش مقدار این پساب را کم ولی تنوع آن را زیاد دانست و یادآور شد: از این رو بازیابی این پساب مقرون به صرفه نیست و اقدام به معدوم کردن آن تحت دمای بسیار بالا و با استفاده از کاتالیست‌ها خواهد شد، به گونه‌ای که خروجی آن گازهای غیرسمی هچون بخار آب باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس با خرید دستگاه زباله‌سوز شیمیایی تولید داخل، اقدام به جداسازی این محلول‌ها کردیم. از آنجایی که ظرفیت این دستگاه بالا است از این رو به پژوهشگاه‌ها اعلام کردیم که می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه رو به افزایش است، اضافه کرد: در حال حاضر در این پژوهشگاه آزمایشگاه مرکزی ایجاد شده و به همه پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی خدماتی ارائه می‌کند.

نکومنش با تاکید بر اینکه این آزمایشگاه به طور مستقیم با خارج از پژوهشگاه در ارتباط نیست، یادآور شد: با راه‌اندازی دفتر ارتباط با صنعت، مراکز تحقیقاتی در صورت نیاز از طریق مراجعه به این دفتر خدمات آزمایشگاهی را دریافت خواهند کرد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است