خانه خبراخبار علمی پژوهشی نشست تخصصی کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو در مجموعه ساپکو برگزار شد

نشست تخصصی کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو در مجموعه ساپکو برگزار شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
کنفرانس ها و سمينارها

مرجع پلیمر در بازار ایران:  روز یک‌شنبه چهارم مهرماه ۱۳۹۵، در مجموعه ساپکو و با حضور مدیران و کارشناسان این واحد صنعتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آقای دریاباری کارشناس کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، ضمن بیان تعاریفی از فناوری نانو،‌ نحوه شکل‌گیری و اهداف تشکیل ستاد نانو را تشریح کرد. وی گفت: «در سال ۸۴ سند راهبردی فناوری نانو توسط هیات وزیران به تصویب رسید و یکی از رسالت‌های این ستاد در آن زمان پرورش متخصصان فعال در حوزه فناوری بود، همچنین سند ۱۰ ساله دوم در سال ۹۴ با هدف تمرکز بر اقتصادی کردن فناوری نانو و برطرف کردن معضلات صنعت کشور با کمک این فناوری شکل گرفت.»

کنفرانس ها و سمينارها

دریاباری در ادامه، کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو را یکی از ۸ کارگروه این ستاد نام برد که اهدافی چون آشناسازی صنایع مختلف کشور با کاربردهای فناوری نانو و ترغیب این صنایع برای بکارگیری فناوری نانو از طریق شناسایی نیاز این صنایع و تلاش برای رفع آنها، توسعه توانمندسازی ساخت و تجاری‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی و تسهیل فرآیند انتقال تکنولوژی را دنبال می‌کند.
همچنین شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی، برگزاری نشست‌های تخصصی و تهیه گزارش‌های رصد فناوری از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای فعالیت این کارگروه تخصصی عنوان شد.

در ادامه این نشست مهندس سعید محبوبی‌پور، نماینده شرکت آرتاش کامپوزیت، به توضیح فرآیند جوشکاری نقطه‌ای و روش‌های گوناگون طبقه‌بندی فرآیندهای جوشکاری پرداخت.
همچنین بررسی مشکلات اساسی جوشکاری مقاومتی از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش بود و اثر شانت (برق دزدی)، اثرات القایی، سایش الکترود به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات موجود در این فرآیند نام برده شد. وی بحث سایش الکترود را یک مشکل اساسی در جوشکاری مقاومتی عنوان کرد که باعث بوجود آمدن عیوبی بر روی الکترود می‌شود که این موضوع اهمیت انجام تمیزکاری سره را نشان می‌دهد.

در بخش بعدی این برنامه آقای کمانکش، مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت، ابتدا تاریخچه‌ای از نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت ارائه کرد و نانوکامپوزیت مس آلومینا را مهم‌ترین محصول این شرکت نام برد که دارای ویژگی‌های چون هدایت الکتریکی بالا، پایداری حرارتی و استحکام بالا است.
کمانکش صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، نظامی، هوافضا و کشتی‌‌سازی را از جمله صنایعی نام برد که این الکترود بیشترین کاربرد را در آنها دارد.
وی همچنین عدم چسبندگی به فولادهای پوشش‌دار، کاهش انرژی، ایجاد فشار بر روی الکترود و افزایش عمر الکترود از جمله اصلی‌ترین دلایل استفاده از مس آلومینا در مقایسه با مس کروم زیرکونیم دانست.

در ادامه این نشست حسن جهدی، مدیرعامل شرکت سوین پلاسما، با معرفی مختصری از این شرکت، انواع پوشش‌های سخت، ساختار، کاربرد و ویژگی‌های آنها را بیان کرد و گفت: «سه گروه از پوشش‌ها شامل پوشش‌های چندمنظوره مقاوم به سایش و خوردگی، پوشش‌های روان‌ساز و پوشش‌های نانوکامپوزیتی جایگاه خود را در صنعت پیدا کرده‌اند که توسط این شرکت به مرحله تولید و صنعتی رسیده‌اند.»

جهدی با برشمردن خواص و ویژگی‌های هریک از این پوشش‌ها، کاربرد این پوشش‌ها در صنعت خودرو را در دو حوزه پوشش‌دهی قطعات متحرک موتور خودرو و پوشش‌دهی ابزار تولید کننده در تولید قطعات خودرو نام برد.
شرکت‌های ایران خودرو، نیرو محرکه، مگاموتور، اندیشه ایمنی خودرو، سایپ‍اپ‍یستون، سرکوب سپ‍اهان، پارت لاستیک، تراش پولادایران و مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو از جمله تجربیات موفقی نام برد که از پوشش‌های سخت شرکت سوین پلاسما استفاده کرده‌اند.
وی همچنین عنوان کرد خودروسازان کشور برای افزایش میزان تولید و افزایش خواص کمی و کیفی محصولات خود، باید این مسئله را درنظر داشته باشند که ابزار بدون پوشش راندمان بسیار پایینی خواهند داشت و علاوه بر این، پوشش‌دهی قطعات متحرک خودرو به‌عنوان یک استاندارد غیرقابل انکار در این صنعت استفاده می‌شود.

در بخش پایانی برنامه، حاضرین در این نشست پرسش‌های مختلفی چون امکان استفاده از نانوکامپوزیت در جوش‌های مقاومت خطی، نحوه از بین بردن پوشش‌های نانو از روی قطعه و همچنین امکان پوشش‌دهی چراغ‌های خودرو بیان کردند.

منبع: ستاد ویژه فناوری نانو

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است