خانه خبراخبار اقتصادی آمارهای جدید صنعتی تا پایان تیر ماه نشان از تداوم بهبود تولید می‌دهد

آمارهای جدید صنعتی تا پایان تیر ماه نشان از تداوم بهبود تولید می‌دهد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزایشی

مرجع پلیمر در بازار ایران: آمار ارائه شده از وضعیت 58 محصول صنعتی، معدنی و پتروشیمی حکایت از ادامه روند رشد تولید محصولات صنعتی در چهار ماه منتهی به تیرماه است. تصویر رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بیانگر آن است که از 32 محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع 22 محصول رشد مثبت را تجربه کردند. از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده وضعیت تولید کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز بیانگر آن است که از میان 13 محصول منتخب در این بخش 9 محصول شیمیایی و پلیمری روند رو به رشد داشتند. برخلاف دو گروهی که در مدت زمان مذکور رشد تولید را تجربه کرده‌اند، محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی نسبت به سایر گروه‌ها دراین دوره بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند.

تسهیل در روند دسترسی به مواد اولیه از یکسو و بهبود روند مبادلات مالی از سوی دیگر عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در مدت زمان مذکور را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند در صورت ادامه روند کنونی شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. اجرای صحیح برنامه‌های دولت برای خروج از رکود از دیگر عواملی است که فعالان اقتصادی معتقدند می‌تواند به شتاب گرفتن چرخه تولید کمک کند. از سوی دیگر، با شدت‌گرفتن رکود در سال‌های اخیر و انباشت انبار تولیدکنندگان از کالا، دولت هفته گذشته اقدام به ارائه طرح جدید برای خروج از رکود کرد؛ طرحی که اجرای درست آن می‌توان رونق بازار را به همراه داشته باشد و به خروج از رکود کمک کند.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری «دوده»، «الیاف و تاپس و پلی استر»، «فیبر»، «سموم دفع آفات نباتی» و «اتوبوس و مینی‌بوس» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. تولید «دوده» در مدت زمان مذکور برابر با 30 هزار و 700 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 48 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 63 هزار و 300 تن «الیاف و تاپس و پلی استر» در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد نزدیک به 22 درصدی حکایت دارد. «فیبر» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با 226 هزار و 400 مترمکعب بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 20 درصد را ثبت کرده است. «سموم دفع آفات نباتی» چهارمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی تولید 13 هزار و 400‌تن داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 16 درصدی داشته است. «اتوبوس و مینی‌بوس» نیز در دوره مورد بررسی برابر با تولید 534 دستگاه توانست رشد 8 درصدی را تجربه کند.

محصولات منتخب با رشد منفی

از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی «دی.‌ام.‌تی»، «نخ پلی‌استر»، «انواع تلویزیون تخت»، «کامیون کشنده» و «وانت» بیشترین افت تولید را در میان 32 کالای صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند در مدت زمان مذکور می‌توان به «دی.‌ام.‌تی» اشاره کرد که افت تولید بالغ بر 95 درصدی را تجربه کرده است، براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در چهار ماه منتهی به تیر ماه برابر با 400 تن بوده است.

از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «نخ پلی‌استر» نیز برابر با 69 هزار و 400 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 23 درصد را تجربه کرده است. «انواع تلویزیون تخت» سومین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرد، به‌طوری‌که براساس آمار در بهار سال جاری در مجموع 318 هزار و 800 دستگاه انواع تلویزیون تخت در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به 23 درصد را ثبت کرده است. «کامیون کشنده» نیز در این دوره با تولید 3هزار و 367 دستگاه بیش از 18 درصد افت تولید داشته است. «وانت» پنجمین محصولی است که در این دوره با افت تولید روبه‌رو بوده، در این مدت در مجموع 25 هزار و 100 دستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت تولید بیش از 15 درصد را ثبت کرده است.

روند محصولات منتخب پتروشیمی

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده درخصوص کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری، 6 محصول منتخب پلیمری در سال گذشته توانستند رشد بیش از 6 درصدی را تجربه کنند. رشد مجموع محصولات پلیمری در حالی است که افت تولید برخی از محصولات پلیمری تاثیر بسیاری بر تولید محصولات صنعتی دارد. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی «پلی بوتادین رابر (PBR)» با تولید 22 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 58 درصدی را تجربه کرد. «اکریلونیتریل بوتادین استایرن » (ABS) نیز در میان محصولات پلیمری در مدت زمان مورد بررسی با تولید 20 هزار و 300 تن رشد تولید بیش از 35 درصد را تجربه کرد. «پلی‌پروپیلن» (PP) نیز با تولید 286 هزار و 200 تنی و رشد بیش از 21 درصد توانست سومین محصولی پلیمری باشد که در این دوره بیشترین رشد را تجربه کرده است. «پلی‌استایرن» (PS) نیز با تولید 61 هزار و 600 تن رشد نزدیک به 20 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) نیز با تولید 150 هزار تن رشد16 درصدی را در میان محصولات پلیمری ثبت کرد.

از سوی دیگر درخصوص کالاهای منتخب شیمیایی نیز آمار اعلام شده از رشد بیش از 7 درصدی در تولید این محصولات حکایت دارد؛ به‌طوری‌که در این مدت «اوره» با تولید یک میلیون و 657 هزار تنی توانست رشد بیش از 20 درصد را کسب کند. از سوی دیگر، در این دوره برابر با یک میلیون و 267 هزار تن آمونیاک در کشور تولید شده که این میزان تولید از رشد نزدیک به 19 درصدی آمونیاک در کشور حکایت دارد، اما تولید سایر محصولات شیمیایی نیز در این دوره برابر با 12 میلیون و 702 هزار تن بوده و به این طریق رشد 5 درصدی برای این گروه ثبت شده است.

وضعیت تولید محصولات معدنی

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از میان 13 محصول منتخب معدنی در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال‌جاری نیز در مجموع تنها 3 محصول رشد تولید را تجربه کردند و مابقی محصولات معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند. براساس آمار مذکور در مدت زمان مورد بررسی «شمش آلومینیوم»، «سنگ‌آهن» و «کنسانتره زغال‌سنگ» تنها محصولات معدنی بوده‌اند که رشد تولید را تجربه کرده‌اند. در این‌خصوص می‌توان به تولید 116 ‌هزار و 700 تنی «شمش آلومینیوم» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 14 درصدی را تجربه کرده، در این دوره همچنین در مجموع 10 میلیون و 574 هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشدی نزدیک به 5 درصد همراه بوده است. «کنسانتره زغال‌سنگ» تولید شده در این مدت نیز برابر با 367 هزار و 800 تن بوده که رشد نزدیک به 10 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند، «کاشی و سرامیک» با افت تولید بالغ بر 33 درصد، «چینی بهداشتی» با افت تولید بیش از 29 درصدی، «ظروف شیشه‌ای» با افت تولید نزدیک به 29 درصد، «ظروف چینی» با افت تولید بیش از 27 درصدی و «سیمان» با افت تولید بالغ بر 14 درصد همراه بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است