خانه خبراخبار اقتصادی افتتاح ١٢ طرح اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی تا پایان امسال

افتتاح ١٢ طرح اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی تا پایان امسال

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه های توسعه ای این شرکت را تشریح کرد و نوشت: ١٢ طرح اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی تا پایان امسال افتتاح می شود  احمد زارعی با اشاره به ٥٠ پروژه فعال در صنعت پتروشیمی پیشرفت متوسط این طرح را حدود ٢٥,٥ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت این پروژه ها  از ٥ درصد تا ٩٨ درصد است. وی گفت: این ٥٠ طرح با ظرفیت ٤٩ میلیون تن و سرمایه گذاری ٣٢,٧ میلیارد دلاری پیش بینی شده که به گفته وی تاکنون ١٤ میلیارد آنها تامین شده است.

اقتصاد مقاومتی

سرپرست مدیریت طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که محصولات این پروژه ها برای مصارف داخلی و همچنین صادرات پیش بینی شده است، توضیح داد: از ٤٩ میلیون تن ظرفیت محصول ٥٠ طرح، ٤٤ میلیون تن آن قابل فروش برای صادرات و همچنین مصارف داخلی است.
وی در مورد چگونگی تامین مالی این طرحها به تامین از محل صندوق توسعه و همچنین فاینانس چین اشاره کرد و افزود: برخی شرکتها نیز برای تامین مالی طرحها با سرمایه گذاران خارجی مذاکره داشته اند. زارعی همچنین ٢٥ طرح توسعه سرمایه گذاری در این صنعت را مورد اشاره قرار داد که برای  برنامه پنجساله ششم توسعه برنامه ریزی شده است.
این مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با تشریح ١٢ طرح تعریف شده در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: همه این طرحها تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می گیرند.
وی از این ١٢ طرح به عنوان طرحهای پیشرو اقتصاد مقاومتی نام برد و با اشاره به افتتاح چهار طرح از این مجموعه اعلام کرد: طرح مروارید و فاز ٢ کاویان نیز در چرخه تولید بوده و آماده افتتاح هستند و تا پایان امسال هفت طرح دیگر شامل فاز ١ و ٢ خط لوله اتیلن غرب، فاز ٢ پتروشیمی کارون، پلی اتیلن کردستان، فاز ٣ پردیس، پتروشیمی انتخاب (پلی استایرن)، پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه و پتروشیمی دالاهو  تکمیل و به مرحله بهره برداری می رسد.
زارعی در مورد ارتباط و نامگذاری ١٢ طرح پتروشیمی با اقتصاد مقاومتی به  ایجاد ارزش افزوده، ،جلوگیری از خام فروشی و همچنین اشتغالزایی اشاره کرد.
سرپرست مدیریت طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به تشریح طرحهای پیش بینی شده برای سال ٩٦ پرداخت و گفت: طرحهایی همچون پتروشیمی بوشهر اتان و متانول کاوه و پتروشیمی مرجان برای سال آینده پیش بینی شده است.
پیش از این مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی خبر داده بود: فاز ١ پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، فاز یک مخازن متمرکز عسلویه، متانول مرجان، متانول کاوه (بعنوان بزرگترین واحد تولید متانول جهان) و پتروشیمی صدف را از جمله طرحهای برنامه ریزی شده برای سال آینده است که با مجموع سرمایه گذاری سه هزار میلیون یورو حدود هفت هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده شود.

ضرورت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی
زارعی در ادامه در مورد رویکرد این شرکت برای توسعه بخش پایین دستی صنایع پتروشیمی با اشاره به دیدگاه مناسب وزیر نفت درباره صنعت پتروشیمی از برنامه ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش خبر داد و گفت: اکنون ٣ برابر قیمت محصولات صادراتی، در زمینه واردات محصولات پایین دستی هزینه می شود که با حرکت به سمت توسعه صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش افزون بر ایجاد بازارهای جدید صادراتی، اشتغالزایی و درآمدزایی هم ایجاد خواهد شد.
وی در این زمینه ظرفیت مناسب کشور در واحدهای متانولی برای توسعه صنایع پایین دستی  را مورد اشاره قرار داد و از برنامه ریزی برای اجرای طرحهای توسعه ای متاونول به الفین و متانول به پروپیلن خبر داد.
سرپرست مدیریت طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اختلاف میان ظرفیت تولید و تولید موجود، بخش زیادی از این مسئله را ناشی از کمبود و کاهش خوراک دانست و گفت: با راه اندازی فازهای پارس جنوبی بخش زیادی از کاهش خوراک صنعت پتروشیمی تامین خواهد شد و با راه اندازی فازهای پارس جنوبی تولید صنعت پتروشیمی هم افزایش خواهد یافت.
زارعی با یادآوری این که با حرکت به سمت توسعه پایین دستی، اشتغالزایی و درآمد زایی بیشتری ایجاد خواهد شد، افزود: با توسعه بخش بالادستی صنایع پتروشیمی به سمت پایین دستی اشتغالزایی دو بخش ٣ برابر می شود.

منبع: میزان

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است