خانه علمی پژوهشی بسته بندی موادغذایی با محصولات نانویی/ افزایش ماندگاری غذا و دارو

بسته بندی موادغذایی با محصولات نانویی/ افزایش ماندگاری غذا و دارو

توسط مدیر سایت
1 نظرات
بسته بندي پليمري

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نیاز به حفاظت انواع مواد در برابر گرما، نور، رطوبت، اکسیژن، میکروارگانیسم‌ها، حشرات و گرد و غبار از دیرباز در صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفته و رویکردهای مختلفی برای بسته‌بندی و پوشش دهی آن توسعه پیدا کرده است.

بسته بندي پليمري

در این میان، نگهداری غذا، دارو، سموم و مواد فاسدشدنی نیازی کلیدی بوده است. مهم‌ترین هدفی که در بسته‌بندی این‌گونه محصولات مدنظر قرار می‌گیرد، افزایش طول عمر نگهداری محصولات است.

ماده‌ بسته‌بندی از طریق تنظیم فضای مناسب در داخل بسته با توجه به ویژگی‌های نگهداری محصول زمان ماندگاری محصول را افزایش می‌دهد. در چند دهه‌ اخیر با اجرای روش‌های مختلف قابلیت‌های مطلوبی برای طولانی‌تر شدن عمر محصولات ایجاد شده است.

غلامرضا خلج، مجری طرح اظهار داشت: هدف از انجام این طرح بهبود خواص مختلف مواد پلیمری مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی با بهره‌گیری از نانوذرات رس و نانوذرات اکسید آهن بوده است.

وی افزود: استفاده از این بسته‌بندی نانوکامپوزیتی می‌تواند موجب افزایش قابل‌توجه در مدت‌زمان ماندگاری محصولات محتوی آن گردد.

خلج با بیان اینکه در طرح حاضر همزمان از دو نوع نانوذره رس و اکسید آهن به‌منظور کاهش عبور پذیری گاز اکسیژن استفاده شده است، عنوان کرد: این دو نوع نانوذره دو مکانیسم مختلف را جهت جلوگیری از عبور اکسیژن از بسته‌بندی ارائه می‌دهند؛ استفاده‌ همزمان از نانوذرات رس و نانوذرات آهن موجب هم‌افزایی اثرات این دو نوع نانوذره شده و افزایش ماندگاری مواد غذایی و دارویی موجود در این بسته‌بندی‌ها را در پی داشته است.

وی در خصوص نحوه‌ تولید و ارزیابی این مواد نانوکامپوزیتی اضافه کرد: در این پژوهش تهیه‌ گرانول‌های نانوکامپوزیت لایه‌های پلی الفینی (پلی پروپیلن) با هدف تولید فیلم‌های نازک بسته‌بندی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: به‌منظور بهبود ممانعت فیزیکی از ورود اکسیژن از نانوذرات «رس مونت موریلونیت» اصلاح شده با «دی متیل دی هیدروژنیتد تالوآمونیوم کلراید» استفاده شد و سپس نانوذرات آهن سنتز شده و درصدهای مختلفی از آن به همراه درصدهای مختلفی از نانوذرات رس به مذاب پلیمری اضافه شد.

خلج اضافه کرد: در مرحله‌ بعد به‌وسیله‌ دستگاه اکسترودر دوپیچه فیلم بسته‌بندی تولید شد و در نهایت فیلم تولیدی مشخصه یابی شده و خواص آن از حیث مقاومت مکانیکی و نفوذپذیری در برابر اکسیژن مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: از بررسی خواص عبور پذیری گاز در فیلم‌های نانوکامپوزیتی می‌توان دریافت که استفاده از نمونه‌ای با ۱ درصد وزنی نانورس و ۰/۱ درصد وزنی نانوذرات اکسید آهن می‌تواند بیشترین اثر را بر روی افزایش ماندگاری مواد غذایی داشته باشد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر غلامرضا خلج و دکتر حمیدرضا احمدی- اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد ساوه- مهندس محمدجواد خلج- کارشناس ستاد نانو- و دکتر رسول لسان خوش منفرد- مدیرعامل شرکت بسپار پیشرفته شریف- است. نتایج این کار در مجله‌ Trends in Food Science & Technology (جلد ۵۱، سال ۲۰۱۶، صفحات ۴۱ تا ۴۸) به چاپ رسیده است.

مطالب مشابه

1 نظرات

دو برابر کردن عمر مفید مواد غذایی با فیلم کامپوزیتی - پلیم پارت : مرجع پليمر در بازار ايران 21 بهمن 1395 - 08:05

[…] فیلم کامپوزیتی […]

پاسخ

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است