خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید باتری تجزیه شونده توسط دانشمند ایرانی

تولید باتری تجزیه شونده توسط دانشمند ایرانی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

دانشمندان در دانشگاه ایالتی آیووا به رهبری یک پروفسور ایرانی، یک باتری جدید را تولید کردند که در زمان تماس با آب از هم پاشیده می‌شود.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) و به نقل از گیزمگ، از این باتری‌ها می‌توان در حسگرهای محیطی که پس از استفاده نیازی به بازیابی ندارند، ایمپلنت‌های پزشکی موقت و یا کالاهای مصرفی که پس از دور انداخته شدن تجزیه می‌شوند استفاده کرد. اگر این دستگاه‌ها دارای باتری‌های تجزیه نشدنی باشند در آن صورت تمام برنامه ریزی‌ها برای استفاده از این مواد یک بار مصرف قابل تجزیه با شکست مواجه خواهد شد.
باتری تجزیه شوندهبه همین دلیل یک تیم به رهبری “پروفسور رضا منتظمی” تصمیم  به ایجاد یک باتری لیتیوم-یون 2.5 ولت گرفتند که می‌تواند یک ماشین حساب رومیزی را برای حدود 15 دقیقه نیرودهی کند و همچنین در زمان قرار گفتن در آب در مدت زمان حدود نیم ساعت حل شود.

پروفسور منتظمی اظهار کرد: این اولین باتری تخریب شونده است که توانایی نیرودهی به برخی دستگاها را داشته، بادوام بوده و برای استفاده عملی مفید است.
این باتری کوچک از هشت لایه از جمله آند، کاتد و جدا کننده های الکترولیت که همه آنها در دو لایه و از یک پلیمر پلی وینیل الکل هستند تشکیل شده است.

این پلیمر در زمان تماس با رطوبت متورم شده و تجزیه می‌شود و الکترودها (آند و کاتد) را با انجام این کار بیرون می‌ریزد. پس از آن نانوذرات موجود در باتری منتشر می‌شوند که البته تجزیه نشده و در عوض در محیط زیست پراکنده می‌شوند.

منتظمی و تیمش بر این باورند که می‌توان این باتری‌ها را در اندازه بزرگتر تولید کرد تا قادر به تولید برق بیشتری باشند، اما از طرفی هرچه این باتری ها بزرگتر باشند در مدت زمان بیشتری نیز تجزیه خواهند شد.

بنابراین آنها پیشنهاد بهتری را ارائه کردند که برای چنین دستگاه‌هایی باید باتری‌های کوچک اما با تعداد بیشتر تولید کرد.

این پژوهش در Journal of Polymer Science, Part B: Polymer Physics. به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است