خانه خبراخبار علمی پژوهشی توسعه چسب‌های هوشمند با الهام از هشت پا برای ساخت تجهیزات الکترونیکی

توسعه چسب‌های هوشمند با الهام از هشت پا برای ساخت تجهیزات الکترونیکی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت): پژوهشگران موسسه UNIST در کره جنوبی موفق به ساخت چسب‌هایی با الهام از هشت پا شده‌اند. این چسب‌ها می‌توانند در چاپ انتقالی نانومواد برای ساخت لوازم الکترونیک انعطاف پذیر و دستگاه‌های نیمه‌ هادی بر روی سیلیکون مورد استفاده قرار گیرند. پدهای چسب می‌تواند طیف وسیعی از نانو مواد از جمله ایندیوم، گالیم، آرسنید و nanoribbons را باز کند و آن‌ها را بر روی وافر یا بستر انعطاف پذیر قرار دهد.

چسب‌های هوشمند با الهام از هشت پا

حسگرهای فشار انعطاف پذیر، مدارها و دیگر لوازم الکترونیکی در آینده به پروتزها و ربات‌ها حس بهتری از لامسه را ارائه می‌دهند. ساخت چنین تجهیزات الکترونیک انعطاف پذیری شامل انتقال دشوار nanoribbons و مواد نیمه هادی معدنی  بر روی پلیمر یا ورق‌های لاستیکی می‌باشد.

هر حیوان مکنده‌ای دارای حفره‌ای می‌باشد که فشار آن توسط بازوهای اطراف کنترل می‌شود. هنگامی که یکی از بازوها منقبض می شود دیواره حفره نازک می‌شود. این امر موجب افزایش حجم حفره، کاهش فشار در آلت مکنده نسبت به محیط اطرف و ایجاد مکش می‌شود.

چسب‌های هوشمند

پژوهشگران با تقلید از این روش موفق به ساخت مکنده‌هایی در اندازه میکرو با استفاده از لاستیک PDMS شدند. ورقه‌های PDMS حاوی منافذی می‌باشد که با پلیمر حساس به حرارت، برای ایجاد دیواره‌هایی شبیه موجود مکنده، پوشش داده شده است. در دمای محیط پلیمر آبدوست می‌باشد و متورم می‌شود. هنگامی که یک پد از مواد تا 32 درجه سلسیوس حرارت داده می‌شود، پلیمر دچار انتقال فاز می‌شود و به صورت آبگریز در می‌آید. این تغییر حالت منجر به ایجاد مکش خواهد شد. استحکام این چسب‌های هوشمند از 32 کیلوپاسکال تا 94 کیلو پاسکال در دمای بالا می‌باشد.

کنترل درجه حرارت، انتقال nanoribbons نیمه هادی را آسان می‌کند و همچنین انتقال هر نانو موادی بر روی هر بستری امکان پذیر می‌باشد.

در حال حاضر از این چسب‌های هوشمند برای ساخت ترانزیستوزهای  ایندیوم، گالیم، آرسنید بر روی بستر دی اکسید سیلیکون استفاده می شود. همچنین این چسب‌ها می‌توانند در حسگرهای سلامت قابل پوشیدن مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا که در درجه حرارت بدن (37 در جه سلسیوس) بسیار چسبناک هستند و با شستشو زیر آب سرد به راحتی کنده می‌شوند.

دانلود کامل مقاله:

Octopus-Inspired Smart Adhesive Pads for Transfer Printing of Semiconducting Nanomembranes

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است