خانه علمی پژوهشی آيا رایانه‌های ارگانیک به واقعیت می‌پیوندند؟

آيا رایانه‌های ارگانیک به واقعیت می‌پیوندند؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایسنا: تیمی از محققان توانسته‌اند گام دیگری در جهت تلفیق طبیعت و علم بردارند. به گزارش زی‌نیوز، محققان دانشگاه لومونوسوف مسکو و موسسه لایبنیتس در درسدن آلمان توانسته‌اند مولکولی را بیابند که به ادعای آن‌ها، می‌تواند انگیزه‌ای برای توسعه الکترونیک ارگانیک باشد.

innovation-new-technologiesآن‌ها دریافتند یکی از مشتقات مولکول [3]-radialene که نزدیک 30 سال است برای دنیای علم شناخته شده است، برای ساخت نیمه‌رساناهای ارگانیک قابل استفاده است. دانشمندان بر این باورند که دستاورد مذکور می‌تواند تا حد زیادی به توسعه دستگاه‌های الکترونیکی ارگانیک و بطور خاص به ساخت دیودهای ارگانیک منتشر کننده نور و گروه جدیدی از سلول‌های خورشیدی ارگانیک کمک کند.

مولکول [3]-radialene یک ناخالص‌ساز است که افزودن آن به یک پلیمر نیمه‌رسانا به میزان قابل ملاحظه‌ای رسانایی الکتریکی آن را افزایش می‌دهد. ناخالص‌سازها برای نیمه رساناهای غیرارگانیک از چندین دهه بطور گسترده‌ای مورد استفاده هستند، اما به گفته محققان، این حوزه برای رساناهای ارگانیک کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر، رایجترین مواد مورد استفاده، ناخالص‌سازهای فلوئوردار هستند که با ترکیب با نیمه‌رساناهای ارگانیک مختلف می‌توانند بطور چشمگیری رسانایی آن‌ها را افزایش دهند. البته همه پلیمرهای امروزی برای این کار مناسب نیستند.

تجربیات بر روی این مولکول که با نتایج محاسبات شیمیایی کوانتومی تائید شده، نشان داد این ماده بخوبی با یک پلیمر نیمه‌رسانا ترکیب شد و رسانایی الکتریکی پلیمر را تا ده‌ها و حتی صدها برابر افزایش داد. تحقیقات نشان داده که در 50 درصد محتوای ناخالص‌سازهای درون پلیمر، مرحله جداسازی اتفاق نمی‌افتد، اما ساختار بلوری پلیمر به تدریج تغییر می‌کند. این امر بدان معنی است که مولکول‌های ناخالص‌ساز در شبکه بلوری پلیمر ادغام شده‌ و یک “هم‌بلور” تشکیل می‌دهد.

به گفته محققان، شکل‌گیری این هم‌بلورها یکی از دلایل اصلی بهره‌وری بالای ترکیب جدید است. این یافته‌ها در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است