خانه خبر توسعه مایعات یونی با کابردهای بالقوه در فتولیتوگرافی و چسب

توسعه مایعات یونی با کابردهای بالقوه در فتولیتوگرافی و چسب

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران دانشگاه Kobe موفق به توسعه ترکیباتی حاوی فلز شده‌اند که بر اثر قرارگیری در برابر نور به حالت جامد در می‌آیند و همچنین پس از قرارگیری در مقابل حرارت دوباره به فرم مایع باز می‌گردند. این ترکیبات می‌توانند در فناوری فتولیتوگرافی نظیر ساخت مدارهای چاپی مورد استفاده قرار بگیرند.

پلیمرهای کئوردینانسیون

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر ایران (پلیم پارت) پلیمرهای کئوردینانسیون موادی جامد با کاربردهای مختلف و مفید می‌باشند. در سال‌های اخیر پژوهش بر روی پلیمرهای کئوردینانسیون افزایش یافته و دانشمندان راه‌های زیادی برای سنتز آن‌ها توسعه داده‌اند، اما تمامی روش‌ها بستگی به واکنش‌های شیمیایی دارد. این اولین روشی است که پلیمرهای کئوردینانسیون بر اثر قرار گیری مایع در معرض نور ایجاد می‌شوند.

تکنیک‌هایی که می‌تواند خواص مواد را بر اثر قرارگیری در برابر محرک خارجی نظیر نور و حرارت کنترل کند در ساخت موادی که در قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم هستند. به عنوان مثال موادی که در معرض نور سفت می‌گردند (رزین‌های حساس به نور) برای ساخت مدارهای چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما استفاده مجدد از این مواد مشکل است.

تیم پژوهشی با کنترل فرآیند اتصال یون‌های فلزی و مولکول‌های آلی با استفاده از نور و حرارت توانسته‌اند موادی را ایجاد کنند که هنگام قرارگیری در برابر محرک خارجی خواص آن‌ها تغییر کند. این گروه پژوهشی اولین گروه در جهان است که باعث توسعه مایع یونی از کمپلکس روتنیوم با گرو‌ه‌های سیانو شده است. این مایع بی‌رنگ، شفاف، و غیر فرار است و حتی در منفی 50 درجه سلسیوس منجمد نمی‌شود. اگر از اشعه فرابنفش به مدت چند ساعت استفاده شود مایع به پلیمر کئوردینانسیون آمورف تغییر پیدا می‌کند و اگر به این جامد به مدت یک دقیقه در 130 درجه سلسیوس حرارت داده شود به فرم مایع یونی اولیه باز می‌گردد.

پژوهشگران موفق به ایجاد مایع نورپخت با قابلیت استفاده مجدد شده‌اند که دارای کاربردهای بالقوه در چاپ سه بعدی و چسب‌ها است. به گفته یکی از اعضای تیم، پژوهش بر روی طراحی مولکولی این مواد برای کاهش زمان پاسخ‌دهی و همچنین ایجاد عملکردهای بیشتر برای این پلیمر کئوردیناسیون ادامه خواهد داشت.

دانلود کامل مقاله: Reversible transformation between ionic liquids and coordination polymers by application of light and heat

منبع: specialchem

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است