خانه خبراخبار علمی پژوهشی دستیابی به روشی برای تعمیر قطعات کامپوزیتی

دستیابی به روشی برای تعمیر قطعات کامپوزیتی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات
AirBus

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربن با عملکرد بالا یکی از اجزای اصلی مورد استفاده در صنعت هواپیمایی مدرن است با این جود تعمیر آن‌ها بسیار دشوار و اغلب غیر ممکن می‌باشد، که در بیشتر مواقع این قطعات باید تعویض گردند. بخش پژوهش PYCO در موسسه IAP واقع در آلمان موفق به توسه روشی ساده شده است که در آن می‌توان با صرف هزینه و انرژی کمتر این قطعات را تعمیر نمود. علاوه بر این کل قطعات می‌توانند در فرآیندی بازیافت شوند که در آن الیاف کربن گران قیمت بازیابی می گردند. این دستاورد در اجلاس جهانی JEC در پاریس که در ماه جاری امسال برگزار شده است ارائه شد.

قطعات کامپوزیتی

کامپوزیت‌های ساخته شده از پلیمرهای شبکه‌ای که تحت عنوان ترموست خوانده می‌شوند با کربن، شیشه یا الیاف طبیعی تقویت می‌شوند. این کامپوزیت‌ها در صنایع گوناگونی نظیر هوا و فضا، خودرو، تولید برق بادی، کشتی‌سازی، ساخت راه آهن و ساختمان و مهندسی عمران کاربرد دارند. با این وجود حتی بهترین مواد هم دچار آسیب دیدگی می‌شوند و باید تصمیم گرفته شود که این نواحی تعمیر و یا تعویض گردند.

در واقع پلیمرهای شبکه‌ای ساختارهای بسیار سختی را تشکیل می‌دهند که هنگام تعمیر و بازیافت همین ساختارها ایجاد مشکل می‌کنند. برخلاف ترموپلاستیک‌ها تجزیه شیمیایی آن‌‌ها بسیار دشوار می‌باشند.

محققین موفق به توسعه فرآیندی برای تعمیر و بازیافت شیمیایی ترموست های تقویت شده با الیاف شده‌اند. این دستاورد باعث بازیافت کامل و یا تعمیر موضعی قطعات آسیب دیده می‌شود. در واقع قسمت آسیب دیده (ماتریس رزینی) به آرامی و به بدون تحت تاثیر قرار دادن خواص مکانیکی الیاف تقویت کننده خارج می‌شود. سپس ناحیه تخلیه شده با رزین بازیافتی پر می‌شود.

تا به امروز، قطعات آسیب دیده دور انداخته شده یا سوزانده و یا خرد شده و به عنوان پر کننده مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

منبع: fraunhofer

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است