خانه خبراخبار اقتصادی پلیمر اروپا همچنان منتظر چراغ سبز بریتانیا

پلیمر اروپا همچنان منتظر چراغ سبز بریتانیا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران پلیم پارت به نقل از دنیای اقتصاد: سناریوی نوسان نفت و تکان دادن بازارهای کالایی به ویژه محصولات پتروشیمی و آن هم بالاخص در مسیر نزولی، مدت‌ها است تکراری شده و به‌طور مستمر در جریان است. براساس گزارش بلومبرگ؛ در بازارهای جهانی بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) با افت 75/ 2 درصدی معادل یک دلار و 14 سنت تا سطح 40 دلار و 36 سنت ریزش کرد، در همین حال هر بشکه نفت خام برنت نیز با 69/ 1 درصد کاهش به اندازه 74 سنت در محدوده 43 دلار و 10 سنت مورد دادوستد قرار گرفت، تا به این ترتیب این بازار هفته خود را با ثبت روند نزولی به پایان برساند. در همین زمان متعاقبا بازار محصولات پتروشیمی از جمله انواع پلیمر نیز در مناطق مختلف جهان شاهد افت و خیزهایی بودند که برخی از آنها بعضا اثرات دوسویه‌ای را نیز برهم گذاشتند.

پلیم پارت

بنا بر این گزارش، در بازارهای آسیایی رفتارهای متفاوت محصولات پلیمری در نوع خود جالب توجه بود. در این میان، بسیاری از محصولات از جمله اسید ترفتالیک خالص (PTA)، مونواتیلن گلایکول (MEG)، قراردادهای آتی پی.وی.سی (در بخش‌هایی از آسیا)، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، زایلین مخلوط گرید حلال، اتیلن و پروپیلن با افزایش بها به کار خود ادامه دادند، این در حالی بود که در طرف مقابل اورتو زایلین (OX)، پلی‌اتیلن سبک خطی (با ثبت افتی به اندازه 10 دلار)، استایرن مونومر، پلی‌استایرن و آکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) افت قیمت را تجربه کردند. همچنین پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سبک نیز در بازارهای شرق دور و جنوب‌شرقی آسیا با کاهش نرخ همراه شدند. برخی محصولات اما با توجه به میزان تقاضا و روند عرضه خود در بازارهای مختلف در محدوده متفاوتی در نوسان بوده و رفتارهای متفاوتی را از خود نشان دادند که از آن میان می‌توان به متانول، بوتادین و پلی‌اتیلن سنگین اشاره کرد که این رخدادها بیشتر به بسته شدن‌های متمادی (تعطیلی موقتی یا در راستای فصل تعمیر و نگهداری تجهیزات) مربوط می‌شود. به تبع این روندهای چندگانه، در بازار داخلی نیز شاهد نوسانات مختلفی از سوی محصولات پتروشیمیایی بودیم که تقریبا همگام و همسو با بازارهای جهانی بودند.

براساس گزارش‌ها، روند قیمتی محصولات پلیمری در بازارهای اروپا و آمریکا نیز در آخرین روز هفته گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بود. مشکلات تولید در بسیاری از کشورهای اروپایی و موضوع جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله معضلات چند ماهه اخیر این قاره است. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از آی.سی.آی.اس (ICIS)، رای اکثریت بازارهای پتروشیمی اروپا به نفع باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا است، اما کماکان اختلاف نظرها درخصوص موضوع میزان تاثیر احتمالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت پتروشیمی پابرجاست.

قرار است در روز 23 ژوئن، رای دهندگان در راستای باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند. تاثیرات این تصمیم می‌تواند اثرات قابل توجهی را در تمام زمینه‌ها به‌ویژه بر صنعت پتروشیمی داشته باشد، چرا که با توجه به حجم و ابعاد بازار پتروشیمی داخلی بریتانیا و میزان صادرات و واردات محصولات پلیمری آن به‌وضوح می‌توان احتمال داد که هرگونه تغییر در این زمینه، می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی جالب توجهی را بر بازارهای اروپا و البته جهان بگذارد. انجمن صنایع شیمیایی بریتانیا (CIA) پس از برگزاری یک نظرسنجی که در آن 62 درصد اکثریت آرا به بقای انگلستان در EU رای دادند، اعلام کرد در این صورت روند کلی بازارهای پتروشیمی اروپا تحت تاثیر این رای‌گیری قرار خواهد گرفت. روند بازارهای داخلی این کشور و البته اروپا در حال حاضر در سایه تنش‌ها و نگرانی‌ها برای نتیجه این رای‌گیری چندان دلچسب نیست.

ریچارد جی کارتر (Richard J Carter)، مدیر عامل شرکت ب.آ.اس.اف (BASF) در انگلستان و ایرلند، در این خصوص به خبرنگار آی.سی.آی.اس گفت: «ما از چندوچون رخدادها و شرایط پس از رای‌گیری اطلاعی نداریم، اما آنچه مبرهن است اینکه عدم اطمینان از وضعیت سیاسی آینده، ظرفیت ایجاد نوسانات شدید در بازارها و افزایش هزینه‌ها را دارد که زمینه‌ساز ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به شرایط تجارت و سرمایه‌گذاری خواهد شد. این موضوع به وضوح در بازارهای اروپا طی هفته‌های اخیر مشهود است و نوعی ناهمگونی را در این شرایط حساس سیاسی ایجاد کرده است. برهم‌خوردن تعادل بازار پتروشیمی داخلی یک کشور بزرگ اعم از مصرف‌کننده یا تولیدکننده به راحتی توان برهم زدن توازن بازارهای آن منطقه و در مقیاس بزرگ‌تر بازارهای جهانی را داراست.

میرجام وینهوف (Mirjam Veenhof) سخنگوی شرکت آزکونوبل در این‌باره معتقد است: درخصوص بازارهای پتروشیمی اروپا به‌ویژه انگلستان، ترجیح ما بر ایجاد تغییر از درون است، نه اثرپذیری از نظرات و وقایع بیرونی؛ به این معنا که بازار بریتانیا باید خود با طرح‌ریزی برنامه‌های جدید و استفاده از راهکارهای نوین، هرچه سریع‌تر تعادل را به بازارهای داخلی خود بازگرداند تا از این طریق نوعی توازن نیز به بازارهای اروپا تزریق شود، نه اینکه منتظر رخداد جدیدی از سوی سایر کشورها باشد. وی ادامه داد: وقت آن رسیده که بزرگان صنعت پتروشیمی با کمترین اثرپذیری از مسائل ژئوپلیتیک، دست به اصلاح روند بازار داخلی این محصولات زده و بر آن باشند تا مجددا این بازارها را به مسیر صحیح خود هدایت کنند. همچنین تونی باستوک، رئیس شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی یو.کی، با اشاره به تعدد مشکلات بالقوه‌ای که تولید‌کنندگان این صنعت در انگستان با آن روبه‌رو‌ خواهند شد، گفت: موفقیت کسب و کار بسیاری از شرکت کوچک‌تر تولیدکننده مواد شیمیایی و پلیمری در انگلستان، به باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا و نیز رشد صادرات و نفوذ آنها در بازار اروپا وابسته است. خروج این کشور می‌تواند ضربه‌های سنگینی را بر پیکره صنعت پتروشیمی هم در ابعاد داخلی و هم جهانی وارد آورد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است