خانه خبراخبار علمی پژوهشی ساخت الیاف ابرخازن هوشمند حافظه شکلی توسط محققان چینی

ساخت الیاف ابرخازن هوشمند حافظه شکلی توسط محققان چینی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت):محققان چینی موفق به ساخت نوع جدیدی از ابرخازن‌های الیافی شکل برای ذخیره انرژی منسوجات شدند. این الیاف به دلیل خاصیت حافظه شکلی خود می‌تواند به شکل‌های کشیده و خمیده تغییر پیدا کند و دوباره به حالت اولیه خود بازگردد.

original shape

هر قطعه الکتریکی که برای استفاده در منسوجات طراحی می‌شود باید قابلیت کشش و خمیده شدن را داشته باشد. همچنین ابرخازن‌ها غالبا برای حفظ داده‌ در سیستم‌های ذخیره استاتیک (SRAM) استفاده می‌شود. SRAM نوعی از ذخیره انرژی است که مقدار کمی از داده‌هایی که به سرعت در حال بازیابی است را نگه می‌دارد.

این الیاف با استفاده از یک هسته الیاف پلی‌یورتان با خاصیت حافظه شکلی ساخته شده است. این الیاف توسط لایه‌ای نازک از نانو لوله‌های کربن موازی همانند یک ورق کاغذ پیچیده می‌شود. سپس روی آن ژل الکترولیت و دوباره دومین صفحه از نانو لوله کربن و در نهایت ژل الکترولیت قرار می‌گیرد. دو لایه از نانو لوله‌های کربن به عنوان الکترود برای ابر خازن عمل می‌کند. در دماهای بالا این الیاف می‌توانند خم و نسبت به طول اولیه دو برابر کشیده شوند که با یخ زدن می‌توانند شکل جدید خود را حفظ کنند. گرم کردن مجدد به الیاف این اجازه را می‌دهد که دوباره به شکل و اندازه اولیه خود باز گردند. عملکرد الکتروشیمیایی به طور کامل در طول تمام تغییرات شکل حفظ می‌شود.

این تحقیقات در مجله Angewandte Chemie به چاپ رسیده است.

دانلود کامل مقاله

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است