خانه خبراخبار علمی پژوهشی نقش عجیب زغال در تولید سوخت پاک! | چطور می‌توان هیدروژن را به دام انداخت؟

نقش عجیب زغال در تولید سوخت پاک! | چطور می‌توان هیدروژن را به دام انداخت؟

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : محققان می‌گویند که زغال‌ سنگ می‌تواند یک ماده عالی برای ذخیره گاز هیدروژن باشد، که به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع سوخت پاک در حال بررسی است. به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، زغال‌سنگ به طور کلی به عنوان یک منبع سوخت پاک در نظر گرفته نمی‌شود، اما هنوز ممکن است بتواند در این شرایط سخت، برای رسیدن به انرژی سبزتر نقشی ایفا کند. محققان می‌گویند زغال‌سنگ می‌تواند گزینه‌ای برای ذخیره گاز هیدروژن به عنوان یگ سوخت پاک باشد.

هیدروژن به عنوان منبع انرژی پاک آینده بسیار نویدبخش است. وقتی به عنوان سوخت استفاده می‌شود، تنها خروجی آن آب است. با این حال، آنچه در مورد استفاده از آن سوال‌برانگیز است، نحوه ذخیره آن است. هیدروژن بسیار قابل اشتعال است و یافتن راه‌هایی برای مهار ایمن آن برای محققان چالش‌برانگیز است.

تلاش‌هایی برای مهار گاز در پودرها، خمیرها، کارتریج‌ها شده است، اما در این مرحله، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی هیدروژن هنوز بیشتر در قلمرو تئوری هستند تا عمل. محققان در ایالت پنسیلوانیا اخیرا پیشنهاد کرده‌اند که از زغال سنگ به عنوان باتری‌هایی برای ذخیره هیدروژن استفاده شود.

می‌دانیم که زغال سنگ در ذخیره گاز متان خوب است زیرا از طریق فرآیندی به نام جذب به مواد می‌چسبد. به گفته محققان، این قابلیت زغال سنگ با هیدورژن هم امکان‌پذیر است.  برای آزمایش این تئوری، تیم تحقیقاتی تجهیزات ویژه‌ای برای تولید فشار ساخت تا هیدروژن را به زغال سنگ وارد کند.

شیمین لیو، دانشیار مهندسی انرژی و معدنی در ایالت پنسیلوانیا گفت: «ما یک طراحی بسیار بدیع و  چالش‌برانگیز انجام دادیم. سالها طول کشید تا بفهمیم چگونه این کار را به درستی انجام دهیم. باید بر اساس تجربه قبلی خود در مورد زغال سنگ و شیل، یک سیستم آزمایش، آزمون و خطا را به درستی طراحی می‌کردیم.»

در تجزیه و تحلیل هشت نوع مختلف زغال سنگ از سراسر ایالات متحده، محققان دریافتند که این ماده در واقع در ذخیره‌سازی هیدروژن فوق‌العاده خوب است. بهترین این دسته زغال سنگ قیری در ویرجینیا و زغال سنگ آنتراسیت از پنسیلوانیا بود. ویژگی به دام انداختن گاز زغال سنگ بر اساس ترکیب منحصر به فرد آن است.

لیو گفت: «بسیاری از مردم زغال سنگ را به عنوان سنگ می‌شناسند، اما در واقع یک پلیمر است. این ماده دارای محتوای کربن بالا با منافذ کوچک زیادی است که می‌تواند گاز بسیار بیشتری را ذخیره کند. زغال سنگ مانند یک اسفنج است که می‌تواند مولکول‌های هیدروژن بسیار بیشتری را در مقایسه با سایر مواد غیر کربنی در خود نگه دارد.» این تحقیق در مجله «Applied Energy» منتشر شده است.

 

منبع : همشهری انلاین

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است