خانه خبراخبار علمی پژوهشی درمان سریعتر التهاب باکتریایی با «نانوشبکه پپتیدی»

درمان سریعتر التهاب باکتریایی با «نانوشبکه پپتیدی»

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : به نقل از ستاد فناوری نانو ، این نانوشبکه‌های چندکاره، با به دام انداختن همزمان اندوتوکسین‌های باکتریایی و سیتوکین‌های ضدالتهابی باعث کاهش التهاب در بدن می‌ شوند . مطالعات قبلی به دلیل ماهیت پیچیده ارتباطات بین واسطه‌های ضد التهابی تا حد زیادی ناموفق بوده است. برای مدیریت بهتر عوارض سپتیک، یک روش جدیدتر روی چند سیتوکین متمرکز است.
یک گروه مطالعاتی به سرپرستی استادیار ر« اشل ایی » از گروه داروسازی NUS ، مشخص کرد نانوشبکه‌های پپتیدی ضد باکتریایی ، می‌تواند پاسخ‌های التهابی را که معمولاً با عفونت‌های باکتریایی مرتبط هستند، کاهش دهند.
فعالیت ضد التهابی به دلیل ظرفیت نانوشبکه‌ها در گرفتار کردن و اتصال اندوتوکسین‌های آزاد شده توسط پاتوژن‌های گرم منفی و واسطه‌های التهابی تولید شده توسط ماکروفاژ‌های میزبان امکان‌پذیر شد.
نکته جالب این که این نانوشبکه‌های کاتیونی به طور همزمان سیتوکین‌های ضد التهابی را به صورت انتخابی به دام می‌اندازند. آن‌ها سیتوکین‌های ضدالتهابی را به هم متصل می‌کنند.
محققان با بهره‌برداری از تفاوت زیاد در بار خالص بین این دو گروه سیتوکین‌های متنوع، در این امر موفق شدند. این نتایج در نشریه Advanced Healthcare Pathers گزارش شده است. اثر اتصال لیپوپلی ساکارید (LPS) منجر به ترمیم فعالیت ضد میکروبی کولیستین در برابر پاتوژن‌های گرم منفی می‌شود. این اولین باری است که نانوشبکه‌های پپتید چند منظوره در کاهش مشکلات سپتیک در چندین مرحله با اثرات طولانی مدت به کار گرفته می‌شوند.
محققان از این نانوشبکه‌ها در یک مدل آسیب حاد ریه در مدل‌های موش استفاده کرده و نتایج مثبتی دریافت کردند. پروفسور راشل ایی می‌گوید: «نانوشبکه‌های مبتنی بر پپتید ما پتانسیل درمانی منحصر به فرد را به‌عنوان یک ماده بیولوژیکی چند منظوره برای مدیریت جامع سپسیس نشان داده است و با حرکت رو به جلو، امیدواریم که بهینه‌سازی آن‌ها را برای استفاده بالینی ادامه دهیم.»

 

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است