خانه تکنولوژي فولادهای بدون صدا؛ گزینه‌ای جذاب برای خودروسازان

فولادهای بدون صدا؛ گزینه‌ای جذاب برای خودروسازان

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :  از دیرباز، قطعات متعددی از قبیل روکش‌های متنوع به‌منظور کاهش ارتعاش بخش‌های مختلف خودرو و صدای ناشی از آن کاربرد داشته تا رضایت مشتری جلب شود. بااین‌حال، این قطعات چالش‌هایی ازجمله قیمت تمام‌شده بیشتر برای خودرو، افزایش مصرف انرژی به‌دلیل افزایش وزن و همچنین نداشتن عملکرد قابل‌توجه را به دنبال داشتند. ازاین‌رو، محققان فولاد بر تولید فولادهایی با هدف غلبه بر این محدودیت‌ها تمرکز کردند. امروزه، فولادهای بدون صدا به‌عنوان یک محصول جدید با هدف کاهش لرزش و صدا روانه بازار گردید که انتظار می‌رود جایگاه قابل‌قبولی در صنعت خودرو به‌ویژه خودروهای الکترونیکی پیدا کند. فولادهای بدون صدا از دو ورق فولادی با ضخامت‌های متنوع و یک لایه میانی بسیار نازک از یک ماده پلیمری ویسکوالاستیک تشکیل می‌شوند. در شکل ۱ شماتیکی از ساختار یک ورق فولاد بدون صدا نشان داده شده است.

مؤسسه علوم مواد (Material Sciences Corporation-MSC) در سرتاسر صنعت حمل‌ونقل به‌واسطه تولید فولاد بدون صدا شناخته می‌شود. شرکت MSC گزارش کرد که استفاده از فولادهای بدون صدا به‌عنوان جایگزین راهکارهای سنتی، ویژگی‌های کاهش وزن، کاهش لرزش و صدای ناشی از آن و هزینه تمام‌شده کمتر را برای خودروسازان به دنبال داشته است. آن‌ها نشان دادند که در مقایسه با روش‌های سنتی، به‌کارگیری فولادهای بدون صدا وزن خالص خودرو را تا بیش از ۱۵ پوند کاهش می‌دهد. مشاهده شد که در مقایسه با آلومینیوم، فولادهای بدون صدا نه‌تنها صدای کمتری را در اثر لرزش ایجاد می‌کنند، بلکه کاهش وزن قابل‌قبول و هزینه کمتری را نیز به دنبال دارند، به‌گونه‌ای که در مقایسه با ورق‌های آلومینیوم، سبب صرفه‌جویی هزینه به میزان حدوداً ۲۴ تا ۳۸ دلار برای هر خودرو می‌شوند. شرکت فولادسازی تیسن‌کروپ (Thyssenkrupp) نیز یکی دیگر از فولادسازانی است که توانست با تولید یک ماده ترکیبی ساندویچی متشکل از دو ورق فولادی تحت‌فشار تماسی زیاد که توسط یک لایه پلیمری نازک و چسبنده با خاصیت ویسکوالاستیک دائمی به ضخامت mm ۰۴/۰-۰۳/۰ به هم پیوند خورده‌اند، نوع جدیدی از فولاد را تحت عنوان فولاد بوندال (bondal) به‌عنوان فولادهای بدون صدا روانه بازار کند. آن‌ها گزارش دادند که این ورق کامپوزیتی فولاد-پلیمر-فولاد به‌راحتی نیز بازیافت می‌شود. آن‌ها این نوع از محصول خود را برای ساخت بدنه داخلی کشتی‌ها، ساخت وسایل نقلیه ریلی و همچنین در بخش‌های انتقال قدرت و بدنه خودروها به فروش می‌رسانند. در شکل ۲ خط تولید فولاد بدون صدا در شرکت تیسن‌کروپ نشان داده شده است. شرکت پاراگون (Paragon) نیز به مقایسه فولاد بدون صدا با فولادهای رایج و روکش‌دار پرداخت و نشان داد که فولادهای بدون صدا اثر مثبتی بر کاهش لرزش و صدای ناشی از آن دارند.

سه خودروساز بزرگ (فورد، جنرال موتورز و کرایسلر) همراه با برخی از شرکت‌های اروپایی از این گروه فولادها در ساخت خودروهای خود استفاده کرده و اثبات کردند که میزان ارتعاشات و صداهای تولیدی به‌ویژه در اتاق خودرو، به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. آن‌ها پیش‌بینی کردند که این ورق‌های فولادی در قسمت‌های متعددی از خودرو قابلیت کاربرد دارد و استفاده هم‌زمان از فولادهای بدون صدا در تمامی این بخش‌ها می‌تواند نقش بسزایی در کاهش صداهای خودرو داشته باشد. در شکل ۴ قسمت‌هایی از خودرو که امکان استفاده از ورق‌های فولادی بدون صدا در آن‌ها وجود دارد نشان داده شده که مؤید آن است که این ورق‌های فولادی می‌توانند کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودروسازی داشته باشند.

ازآنجاکه صنعت خودرو یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تولیدکنندگان فولاد است، تولید فولادهای بدون صدا در داخل کشور می‌تواند گامی مثبت در راستای بهبود کیفیت خودروهای داخلی باشد.

منبع : ایراسین

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است